Saloni.ca Archive

Ομαδα ερευνας για την παλια Θεσσαλονικη

Η αναγγελία δημοπρασίας για ένα «ανταλλάξιμο» στην οδό Κρίσπου προκαλεί κάποιες απορίες…

Από την Μάρα Νικοπούλου

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1077998822689750

Από την Αγ. Σοφίας, ο φωτογράφος αποτυπώνει κάποιες από τις παράγκες της αγοράς που ήταν στην πλατεία Κουλέ Καφέ, και στο βάθος το τεράστιο κτίριο που τώρα στεγάζει την Βιβλιοθήκη. Σημερινό νούμερο: Κρίσπου 7. Στο πλάνο φαίνεται ακόμα ένα σπίτι -ισόγειο και όροφος- εκεί που σήμερα είναι το ν. 5. Το γνωστό γωνιακό καφενείο είναι εκτός κάδρου. Αύγουστος 1928: Η Εθνική Τράπεζα αναγγέλλει ότι βγάζει για εκποίηση μία «οικία (τεκές) 536,50 τετραγωνικών μέτρων, για 210.000 δρχ». Τεκές στην Κρίσπου δεν αναφέρεται πουθενά αλλού! Και ποιο είναι το ν. 5 των 500 και πάνω τετραγωνικών; Στο ρυμοτομικό του ’31, φαίνεται ότι και τότε, το μόνο τόσο μεγάλο είναι το νυν ν. 7. Αυτό στηρίζεται και από άλλα δημοσιεύματα. Μία ακόμα αγγελία, αυτή τη φορά για ενοικίαση δωματίου στην Κρίσπου 5β. Την αναφορά για τμήμα «υπηρεσίας ανεργίας», πάλι στο 5 β. Και ένα ρεπορτάζ για φόνο του 1932 που αναφέρει ξεκάθαρα δεύτερο όροφο στον αριθμό 5. Δεύτερος όροφος, αλλά και αρίθμηση με α και β, υπήρχε μόνον στο σημερινό 7, δηλαδή τη Βιβλιοθήκη της Άνω Πόλης, παλιότερα «Βαρβάρα», παλιότερα ακόμα σχολείο. Σύμφωνα με τον δείκτη μνήμης που υπάρχει μπροστά, χτίστηκε ως κατοικία του Χιφζί μπέη. Ο δείκτης αναφέρει κάπως λανθασμένη χρονολόγηση (είχαμε ασχοληθεί εδώ https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=362734924216147&id=204212503401724 ) και https://archive.saloni.ca/513 Γράφει πάντως και για τη μετέπειτα χρήση του ως κατοικία προσφύγων και σχολείο. Για τεκέ (που έτσι κι αλλιώς είναι περίεργο για τέτοιο κτίριο) δεν λέει τίποτα. Το 1928 όμως είναι πολύ «κοντινό» στα οθωμανικά χρόνια της πόλης και σίγουρα το «τεκές» πρέπει να στηρίζεται κάπου. [Η φωτογραφία προέρχεται από το αρχείο του Α. Πολάτογλου, από την εποχή που ήταν σχολείο, και αναρτήθηκε στις ΠΦΘ] Για εκεί κοντά, ο Δημητριάδης αναφέρει μόνον έναν τεκέ –«των Πωλητών Σταφυλιών». Το μόνο που ξέρουμε γι’ αυτόν ήταν ότι βρισκόταν κοντά στο «χάνι» και έπαιρνε νερό από το ταξίμ της οδού Αθηνάς. Απ’ αυτά ξέρουμε ότι το Χάνι ήταν κοντά στο νεκροταφείο του Πύργου (τον χώρο που τώρα βρίσκεται το σχολείο του Μάνιου) και ότι το ταξίμ αυτό βρισκόταν μεταξύ Αγ. Σοφίας και Θεοτοκοπούλου. Μία υπόθεση, λοιπόν, είναι ότι το κτίριο της Κρίσπου 5/7 χτίστηκε σε χώρο που κάποτε ήταν τεκές, και ίσως του έμεινε το όνομα Μια άλλη υπόθεση είναι αυτή του «δαίμονα του τυπογραφείου». Ο στοιχειοθέτης της αγγελίας ήταν εμφανώς βιαστικός. Στις 3 γραμμές του αποσπάσματος που βάλαμε παραπάνω υπήρχαν δυο λάθη («Κρίσπυ» και «Δημημρίου»). Μήπως η παρένθεση για τον τεκέ αφορούσε την πάνω ή την κάτω διεύθυνση; Έχει ξανασυμβεί να βάζουν τη επεξήγηση «Τέμενος» σε από πάνω γραμμή. Σε τέτοια περίπτωση, θα είχαμε να κάνουμε: Είτε με κάτι στην Αθηνάς 38 (ένα σπίτι πιο ανατολικά από τη γωνία με Βλαχάβα, όπου θα μπορούσε επίσης να καλύπτει το «κοντά στο χάνι του Νεκροταφείου κλπ» που δίνει ο Δημητριάδης στον προσδιορισμό του Τεκέ των Πωλητών Σταφυλιών. Είτε με την Αγ. Δημητρίου 155, την ανατολική γωνία με Πέλοπος -εκεί, δηλαδή που στο ρυμοτομικό του ’31 σημειώνεται συναγωγή, περιοχή για την οποία ο Δημητριάδης δεν αναφέρει κανέναν τεκέ. Για τον προσδιορισμό της τότε αρίθμησης χρησιμοποιούνται στοιχεία από τον οδηγό του 1932. Όπως και να έχει, ο τεκές της αναγγελίας εκποίησης παραμένει ένα μυστήριο.

Έως και την δεκαετία του 90 στις εφημερίδες Θεσσαλονίκη και Μακεδονία διαφημιζόταν σε μόνιμη αγγελία το μέντιουμ Αφροδίτη. Πέρα από τς απαραίτητες πληροφορίες υπήρχε και η φωτογραφία της που έμεινε απαράλλαχτη από τις αρχές της δεκαετίας του 1960. Σαν να είχε στοιχειώσει τις εφημερίδες για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Προφανώς είχε ζήτηση και τακτική πελατεία.

Αλλά φυσικά υπηρξαν κι άλλοι. Με αφορμή το μέντιουμ Αφροδίτη, χωρίς ιδιαίτερη έρευνα, καμιά 10αριά αποκόμματα εφημερίδων από το 1928 μέχρι την δεκαετία του 80. Ανορθολογισμός και δεισιδαιμονία στο φουλ. Μέντιουμ, Αστρολόγοι, Μάγισσες, Χαρτορίχτρες, Καφετζούδες, Προφήτες. Ξόρκια, ευχέλαια, θαύματα, τάματα, κάρμα, φενγκ σούι, ονειροκρίτες, ταρό, ξεματιάσματα, όχι μόνο υπάρχουν αλλά προσαρμόστηκαν στις νέες τεχνολογίες γιά να αυξήσουν την πελατεία τους.

Καθημερινά στα πρωινάδικα σε εκπομπές υψηλής τηλεθέασης, δεκάδες ψεκασμένοι προβλέπουν το μέλλον. Στο δίκτυο οι επισκέπτες σελίδων με αστρολογικές προβλέψεις είναι περισσότεροι από αυτούς που ψάχνουν ειδησεογραφικό, επιστημονικό ή πολιτιστικό περιεχόμενο. Σε καιρούς δύσκολους, όπως σήμερα, ο κοσμάκης καταφεύγει στη μεταφυσική για να παρηγορήσει τους φόβους του. Αμάθεια, δεισιδαιμονία και προλήψεις σε διαρκή νεκρανάσταση. Ανυποψίαστοι και ευάλωτοι συμπολίτες εγκλωβίζονται στα κυκλώματα και καταφεύγουν στις “υπηρεσίες” τους. Τεράστια χρηματικά ποσά έχουν θυσιαστεί στην έμφυτη ανάγκη του ανθρώπου να προβλέπει το μέλλον, να έχει επαφή με το “επέκεινα”.

Στην Θεσσαλονίκη έχουμε τα θλιβερά πρωτεία σε “μάγους” και σε πελάτες τους.

Από τον Βαγγέλη Καβάλα και τον Δαυίδ Μπράβο.

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1076361206186845

Η μόνιμη αγγελία στη Μακεδονία και την Θεσσαλονίκη της δεκαετίας του 70 Τέλη του 59, νεότερη, πάντα στη Δωδεκανήσου απέναντι από το Πάνθεον. Το κείμενο που συνοδεύει την φωτογραφία απαράλλαχτο. Το ίδιο και ο περίφημος υπνωτιστής Τουχάν. Ίσως οικογενειακή επιχείρηση. 1928 1938 στο θερινό Ηλύσια. Πλατεία Αριστοτέλους. 1940. Μέγα θαύμα ... 1940 πάλι. 1928. Ολόκληρη ιστορία σκαρφίστηκε ο δαιμόνιος ρεπόρτερ γιά τις “επιτυχίες” του μέδιουμ. Προπολεμικά. Το μέντιουμ Ζωή Βουδούρη τόχει πάει σε άλλο επίπεδο. Η εφημερίδα συναινεί στην γελοιοποίηση της. Χαμάρατος στην οδό Μητροπόλεως. Μεταπολεμικά. Ο ανταγωνιστής της “Αφροδίτης” Χαμάρατος.

Κάτω από το γεφυράκι του Ντεπώ Στην γέφυρα του ρέματος Ντεπώ, στην διασταύρωση των οδών Βασ. Όλγας με Μερκουρίου, από κάτω σώζεται η αρχική της μορφή όπως κατασκευάστηκε πιθανόν στα τέλη του 19ου αιώνα. Είναι κατασκευασμένη από σιδηροδοκούς σχήματος ήτα και συμπαγή τούβλα. Τα τούβλα είναι κολλημένα και σχηματίζουν αψίδες που είναι σφηνωμένες στους μεταλλικούς δοκούς, έτσι ώστε το βάρος να εξουδετερώνεται καθώς οι συνιστώσες του επιδρούν οριζόντια προς τα πλάγια και εξουδετερώνονται από τα ισχυρά πέτρινα βάθρα της. Επάνω σε αυτήν αργότερα καλουπώθηκαν τα τσιμέντα και η γέφυρα πήρε την σημερινή της μορφή.

ΠΡΟΣΟΧΗ !!! Αν κάποιος σκοπεύει να κατέβει για να την δει απο κοντά να έχει τον νου του καθώς εξέχουν σίδερα που αν δεν προσέξει μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό τραυματισμό !!

Από τον Μηνά Δρεστηλιάρη

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1077996596023306

Και πρώτα μια ματιά από επάνω, επί της Βασ. Όλγας, κατοχική, από το αρχείο Α. Ασσαέλ. Βασ. Όλγας-γέφυρα ρέματος Ντεπώ. Κατά πάσα πιθανότητα κατασκευάστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα. Βασ. Όλγας-γέφυρα ρέματος Ντεπώ. Η παλιά γέφυρα εκτεθειμένη στην φθορά του χρόνου. Βασ. Όλγας-γέφυρα ρέματος Ντεπώ. Τμήμα της που δεν έχει εκτεταμένες φθορές. Βασ. Όλγας-γέφυρα ρέματος Ντεπώ. Τα κολλημένα τούβλα σχηματίζουν αψίδα ώστε να εξουδετερώνεται τα βάρη των διερχομένων αυτής. Βασ. Όλγας-γέφυρα ρέματος Ντεπώ. Λεπτομέρεια της κατασκευής. Βασ. Όλγας-γέφυρα ρέματος Ντεπώ. Προσοχή αν κάποιος θέλει να την επισκεφτεί απο κοντά, εξέχουν σίδερα και κάποια απροσεξία μπορεί να προκαλέσει σοβαρό τραυματισμό.

Χτισμένο επί Μωάμεθ Β’ (1432-1481), το Μπεζεστένι επιβίωσε από σεισμούς, φωτιές και …δημοσιογραφικές καμπάνιες.

Από την Μάρα Νικοπούλου

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1075309932958639

Όπως όλα τα μπεζεστένια, χτίστηκε για υφασματαγορά, όπως δηλώνει και το περσικής ρίζας όνομά του. Στην ουσία, στέγαζε καταστήματα με πολύτιμα εμπορεύματα. Εδώ βλέπουμε τους έξι εντυπωσιακούς θόλους του, σε απόσπασμα της γνωστής πανοραμικής μετά την φωτιά του ’17 [από το gallica], κατά την οποία δεν καταστράφηκαν παρά μόνον κάποια από τα εξωτερικά μαγαζιά. Eπισκευάστηκαν γρήγορα και συνέχισε να λειτουργεί. Στον Μεσοπόλεμο, όμως, έπαθε πολλές ζημιές από δύο μεγάλες φωτιές. Η πρώτη, στις αρχές Ιανουαρίου 1927, χαρακτηρίστηκε «πρωτοφανής δια το μέγεθος των ζημιών της μετά την μεγάλην πυρκαϊάν της Θεσσαλονικης». Η αξία τους υπολογίζεται σε 12 εκατομμύρια και προήλθαν όχι μόνον από την φωτιά αλλά και από τα νερά της πυροσβεστικής καθώς τα περισσότερα μαγαζιά που στέγαζε ήταν Νεωτερισμοί και υφασματάδικα. Σώθηκαν κυρίως όσα βρίσκονταν εξωτερικά. Toν Nοέμβριο του 1928, η «Μακεδονία», δια χειρός Νίκου Φάρδη, ωρύεται για τις «ασχήμιες της Θεσσαλονίκης που πρέπει να λείψουν». Το τρίστηλο πρωτοσέλιδο συνοδεύει ένα σκίτσο με το Μπεζεστένι και φόντο το νεόκτιστο Μέγαρο Εργάς. «Αρχιτεκτονική ανορθογραφία πρώτου μεγέθους», γράφει η λεζάντα. Στο κείμενο εξηγεί -θυμωμένος που η προ ολίγων μηνών φωτιά δεν σήμανε το τέλος για το Μπεζεστένι: «[…] Η μανία της διατηρήσεως ‘κουλέρ λοκάλ’ επέτρεψε να επισκευασθεί το καέν Μπεζεστένιον και να μείνει ως μία κιτρινόμαυλος κηλίς εις την οδόν Βενιζέλου. Αρκετά χαρακτηριστικον είναι το δημοσιευόμενον σκίτσο. Προσέξατε την αντίθεσιν του Μπεζεστενίου προς το όπισθεν αυτού πανύψηλον μεγαρον. Δεν είναι βεβαιως και τούτο αρχιτεκτονικόν αριστούργημα, ούτε το παρουσιάζομεν ως υπόδειγμα δια τους προτιθέμενους και έχοντες τα μέσα να κτίσουν. Αποδεικνύει και αυτό αρχοντοχωριατισμόν»και έλλειψιν γούστου, αλλά επί τέλους είναι νέον και όταν το προσέξει κανείς θα ιδή ότι δεν του λείπουν μερικαί γραμμέ καλαισθητικαί, πνιγόμεναι από το βαρύ σύνολον. Ως τόσον αυτό το μέγαρον και άλλα παραπλεύρως και κάτω ευρισκόμενα παθαίνουν αισθητικήν αλλοίωσιν λόγω της γειτνιάσεως προς την τουρκικής αρχιτεκτονικήν ασχημίαν, την οποίαν δια της βίας ηθέλησαν να μας επιβάλλουν ως βυζαντινόν κατασκεύασμα, απαραίτητον δια το αστείον ‘κουλέρ λοκάλ’. Ωσάν να ήτο δηλαδή επιβεβλημένον να φέρη αιωνίως τον τύπον δυσάρεστου παρελθόντος, χάριν των διεστραμμένων γούστων τουρκόφιλων ξένων. Με την αχαρακτήριστον αυτήν επιμονήν των αρμοδίων να θεραπεύσουν γούστα αρρώστων ψυχών και την σημερινήν αρχιτεκτονική αρρυθμίαν, κατωρθώθη να μεταβληθή η πόλις αυτή εις αρλεκίνον δυσειδέστατον». Τον Φεβρουάριο του 1930, το Μπεζεστένι, ως «ανταλλάξιμο», βγαίνει σε δημοπρασία από την Εθνική Τράπεζα με τιμή εκκινήσεως επτά εκατομμύρια. Λίγο μετά όμως, στα τέλη Μαρτίου 1930, γίνεται μία ακόμα πυρκαγιά με μεγάλες καταστροφές. Όλοι μιλάνε για εμπρησμό. Λίγες μέρες μετά, μάλιστα, ο Διοπτροφόρος στη Μακεδονία, «θυμάται» την ιστορία του πλούσιου Νατζαρή που φρόντιζε να καίει «εξ αποστάσεως» την αποθήκη του και να εισπράττει ασφάλιστρα… Και ο νοών νοείτο. Η Εθνική Τράπεζα συνεχίζει τις δημοπρασίες. Τώρα πια για τριετή εκμίσθωση -ολόκληρου ή τμηματικά, τον Ιούλιο. Αλλά και για επισκευές, τον Σεπτέμβριο, καθώς προφανώς δεν μπορούσαν να το νοικιάσουν ως είχε. Τον Νοέμβριο, μιλάνε για 4ετή εκμίσθωση στο κείμενο, και για 3ετή στον τίτλο. Άγνωστο τι ίσχυε. Τον Σεπτέμβριο 1930, η «Μακεδονία» δημοσιεύει συνέντευξη του Εμπράρ σχετικά με το Μπεζεστένι και το Χαμζά Μπέη και τα λουτρά στο Καπάνι και την Αγ. Σοφίας «…μερικά παλαιά οικοδομήματα, τα οποία δεν εννοεί το Σχέδιον Πόλεως να κατεδαφίσει ως…αρχαιότητας». Ο Εμπράρ λέει ότι βλέπει «τα πράγματα από καλλιτεχνικής απόψεως». Ο δημοσιογράφος διαφωνεί και ο Εμπράρ λέει ότι δεν θέλει να επιβάλει την άποψή του και ούτε πιστεύει ότι πρόκειται περί αρχαιότητας. «Και ούτε πρέπει να είναι αρχαιότηας κάτι δια να ικανοποιήσει τον καλλιτέχνην». Αυτό ήθελε η εφημερίδα: να υποστηρίξει ότι ο Εμπράρ αφήνει «ελευθερίαν ενεργείας εις την Αρμόδιαν Υπηρεσίαν» για τα λουτρά. Για το Χαμζά (που σ’ εκείνη τη φάση λειτουργούσε ως καπναποθήκη) και το Μπεζεστένι, Εμπράρ και «Μακεδονία» συμφωνούν ότι πρέπει να γίνουν μουσεία. Το Μάρτιο του 1931, η αναγγελία για την τριετή ενοικίαση ξεκαθαρίζει ότι θα υπάρχει το δικαίωμα υπεκμίσθωσης. Παρόλ’ αυτά, μέχρι τον Νοέμβριο δεν έχει επιτευχθεί, οπότε τότε δίνουν και το ποσό: 90.000 ετησίως. Ενώ τον Δεκέμβριο, το βγάζουν ξανά και για πώληση. Αυτή τη φορά για 4.000.000 αντί για τα αρχικά 7.000.000 τρία χρόνια πριν. Τον Φεβρουάριο του 1932, η Α’ προσφορά της πλειοδοτικής δημοπρασίας έχει πέσει ακόμα πιο πολύ: 3.240.000 δρχ. Το Μπεζεστένι στα χρόνια του Μεσοπολέμου, λογικά μετά τις εργασίες επισκευής από την πυρκαγιά.

Ο Albert Eisenstaedt φωτογράφισε στη Θεσσαλονίκη το 1934, μάλλον στο πλαίσιο της 9ης ΔΕΘ όταν κάλυψε την επίσκεψη του διαδόχου του Σουηδικού θρόνου στο περίπτερο της χώρας του.

Από τον Θόδωρο Νάτσινα

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1075313282958304

Στη Νίκης μεταξύ Αγ. Σοφίας και Αριστοτέλους αν κρίνω από την γωνία στο δρόμο που μόλις φαίνεται στο βάθος.

https://www.artsy.net/artist/alfred-eisenstaedt (Η φωτογραφία έχει αναρτηθεί και στις ΠΦΘ) Το περίπτερο της Σουηδίας

Λίγο φρίκη ... Σύμφωνα με αναφορές πρόκειται για κόσμο που πήγε να δει τον Σουηδό διάδοχο Η πίσω πλευρά της φωτογραφίας με το περίπτερο. Αν το όνομα Eisenstaedt δεν σας λέει κάτι, ίσως γνωρίζετε την πιο γνωστή του φωτογραφία: Ημέρα V-J ημέρα τέλους των εχθροπραξιών στον Ειρηνικό κατά τον Β ΠΠ

Αξιόλογα αρχαιολογικά ευρήματα στην Αριστίππου 4, που είναι καταχωνιασμένα στο νεότευκτο τριώροφο οικοδόμημα

H αρχαιολογική ανασκαφή στο οικόπεδο της οδού Αριστίππου 4, γύρω στο 2008-9 έφερε στο φως επάλληλα οικοδομικά κατάλοιπα από τον 6ο αι. μ.Χ. έως τα μεταβυζαντινά χρόνια και έδωσε νέα στοιχεία για την οικιστική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης στις ανωτέρω περιόδους. Σημαντικότερο από τα ευρήματα της σωστικής ανασκαφής κρίνεται το τμήμα αστικής έπαυλης πρωτοβυζαντινών χρόνων, που εντοπίστηκε θεμελιωμένο επί του φυσικού βράχου και αποτελείται από αψιδωτή αίθουσα υποδοχής (δηλ. σαλόνι), ημιυπαίθρια αίθουσα με χονδρό ψηφιδωτό δάπεδο, και χώρο με πλακόστρωτο δάπεδο και σκάλα με 4 σκαλοπάτια για την επικοινωνία χώρων διαφορετικών υψομετρικών επιπέδων. Από τις μεταγενέστερες χρήσης του χώρου, σημαντικός κρίνεται ο κτιστός υδραγωγός υστεροβυζαντινών χρόνων που πιθανόν να αποτελούσε μέρος των κοινωφελών υδραυλικών έργων για την υδροδότηση της πόλης. Το συγκεκριμένο τμήμα του υδραγωγού συσχετίζεται άμεσα με τα αντίστοιχα γειτονικά ευρήματα, στην Αριστίππου 12 και στη γωνία Αριστίππου με Βίαντος.

Σύμφωνα με την αρχαιολογική εκτίμηση, πρόκειται για πολυτελής μικρή οικία με σαλόνι και εντάσσεται στην ίδια κατηγορία με αντίστοιχες πολυτελείς οικίες που αρχαιολογικά ευρήματά τους εντοπίστηκαν στη γύρω περιοχή, π.χ. Ιουλιανού 15 και στη γωνία Μωρέας με Μαλέα. Από ιστορικο-εικονογραφική άποψη, ενδιαφέρον έχει η αναζήτηση της κατοικίας που υπήρχε στην Αριστίππου 4 πριν την κατεδάφισή της, πιθανότατα γύρω στο 2000. Για το σκοπό αυτό 2 φωτογραφίες μπορούν να αποτελέσουν υλικό προβληματισμού. Κι αυτοί που έχουν σχετικές μνήμες από την εν λόγω γειτονιά ας συμβάλλουν δημιουργικά στη συγκεκριμένη προσέγγιση.

Από τον Νίκανδρο Καστανίδη

Για την Αριστίππου και τα κάθετα στενάκια της επίσης εδώ: https://archive.saloni.ca/1663

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1075316249624674

Αριστίππου το 2011 με το Νο 4 να επισημαίνεται Αριστίππου 4, 2011 Τα αρχαιολογικά ευρήματα στην Αριστίππου 4 Τα αρχαιολογικά ευρήματα στην Αριστίππου 4 Τα αρχαιολογικά ευρήματα στην Αριστίππου 4 Η απεικόνιση της υπό κατασκευή οικοδομής στη Αριστίππου 4, το 2011 Το οικοδόμημα στην Αριστίππου 4, το 2021 Το οικοδόμημα στην Αριστίππου 4, το 2017

[Αναρτήθηκε από την κ. Mitsi Ditsi στις ΠΦΘ, στις 23-9-2017] Πιθανόν να είναι η Αριστίππου, όπου φαίνεται και το Νο4

[Αναρτήθηκε από τον κ. Χρήστο Καββαδά, στις ΠΦΘ, στις 14-5-2016]

Aπλώνεται σε δυο κτίσματα. Το αρχικό πίσω είναι του 1926, φυσικά ανακαινισμένο. Το μεταγενέστερο μπροστά με την μεγάλη σάλα είναι του 1947. Αλλά αυτό που κάνει την διαφορά είναι η υπέροχη βεράντα πάνω στο κύμα με θέα το ωραιότερο ηλιοβασίλεμα της πόλης.

Ο Λεωνίδας Χαμόδρακας από την Λακωνία ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής στην Καλαμαριά. Αξιωματικός του ελληνικού στρατού τραυματίζεται κατά τη διάρκεια της εκστρατείας στην Μικρασία. Επιστρέφει επιφορτισμένος με το έργο της καταπολέμησης των κουνουπιών από την παραλία. Η γυναίκα του Χαρίκλεια ήταν καθηγήτρια στο τοπικό Γυμνάσιο. Βαφτίζουν πολλά παιδιά ντόπιων ψαράδων. Αρχικά αγοράζει ένα καραβάκι που φέρνει πετρέλαιο για τις τράτες. Τότε φτιάχνει μιά πρώτη μικρή προκυμαία. Ανταλλάσσει το πετρέλαιο με ψάρια. Αγοράζει ένα μικρό καλύβι-ταβερνάκι, το γνωστό επάνω κτίριο που τροποποιημένο διασώζεται. Σιγά σιγά μετατρέπεται σε τοπικό στέκι. Τάβλι, ψάρι και ουζάκι, δίπλα στο κύμα. 1926 η ταβέρνα του Χαμόδρακα μόλις έχει γεννηθεί.

Ήταν πρόεδρος του δημοτικού συμβούλιου Καλαμαριάς κατά την Κατοχή (1942) και παρέμεινε μεταπολεμικά στην θέση αυτή. Προσπαθεί μέσα από τον Δήμο να ανοίξει η Πλαστήρα μέχρι την ταβέρνα.

21-2-2002 κηρύσσεται διατηρητέο το ογκομετρικό του περίγραμμα, ο περιβάλλον χώρος και το όνομα του.

Από τον Δαυίδ Μπράβο

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1071914329964866

Χαμόδρακας. Στην παραλία της Αρετσούς. Το αρχικό πίσω κτήριο είναι του 1926. Χαμόδρακας. Το πίσω κτήριο του 1926. Φυσικά ανακατασκευάστηκε. Το μπροστά με την μεγάλη σάλα, που μόλις φαίνεται, είναι του 1947. 21-2-2002 κηρύσσεται διατηρητέο το ογκομετρικό του περίγραμμα, ο περιβάλλον χώρος και το όνομα του. 1943. Η ταβέρνα του Χαμόδρακα ακριβώς κάτω από το παραδοσιακό κτήριο του Aficionados – Gattorosso στην Πλαστήρα. Σημειωμένα εδώ με το βέλος.

Στο κέντρο της φωτογραφίας φαίνεται το σπίτι της οικογένειας Χαμόδρακα στο μεγάλο ορθογώνιο κόκκινο τετράγωνο Παραθαλάσσια από Χαμόδρακα μέχρι τον Μπάτη και την Ρέμβη. Δεκαετία του 60. Άκρη τέλος φαίνεται και η ταβέρνα Βράχος Κάποτε κάνανε (κάναμε) μπάνια εδώ. Κατοχή στον Χαμόδρακα. Ορατή και η “κατεβασιά” Το δρομάκι που ανεβαίνεις στην Πλαστήρα. Εγγλέζοι στην περιοχή του Χαμόδρακα το 1947-48. Κάτω δεξιά σημειωμένο το τότε ταβερνάκι του Χαμόδρακα. Ακριβώς πάνω από την μεγάλη σκάλα ο “Παράδεισος” του Κωνσταντάκου. Πρώτο σπίτι στην Ν. Πλαστήρα το “Απέριττο”. Ορατές και οι άλλες ταβέρνες της εποχής. 1943. Μπροστά στην ταβέρνα μπάνιο, χάζι και κανό. Δεκαετία του 60. Από τον “Χαμόδρακα” μέχρι την σκάλα του “Μπάτη” Παραλία χωρίς μαρίνες ... Οδός Γαγύλη Μανώλη. Ξέρει κανείς ποιός ήτανε. Έψαξα αλλά δεν βρήκα κάτι. Χαμόδρακας. Με την ματιά του Κώστα Λούστα το 19 Το βασικό μαγαζί με την κουζίνα, πίσω. Πάνω στο κύμα ... Σήμερα. ηλιοβασιλέματα

Ο “Μπάτης” το 1966. Παρέμενε σταθερή αξία μέχρι πρόσφατα ... μας αποχαιρέτησε άδοξα. Πίσω του το επίσης εγκαταλειμμένο καστρόμορφο αρχοντικό, οικία Χατζηγώγου. Μιά και αναφέραμε την σκάλα του Μπάτη που έκλεινε τον μικρό κόλπο του Χαμόδρακα. ΤΟΤΕ. Γιατί σήμερα ούτε σκάλα υπάρχει ούτε κόλπος. Ούτε Μπάτης. Σήμερα.

Η κινστέρνα στους Αγ. Απόστολους. Το μέσα τώρα, το έξω κάποτε…

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1071918233297809

Το εσωτερικό της βυζαντινής κινστέρνας σε φωτογραφία Π. Βλάχου που ανάρτησε ο Δημήτρης Σαββίδης είναι μια καλή ευκαιρία για να δούμε και τον περιβάλλοντα χώρο… …όπως τον αποτύπωσε ο Αριστοτέλης Ζάχος το 1912. Από την κινστέρνα πήραν το όνομά τους το τζαμί Σόγουκ Σου (Αγ. Απόστολοι) και η πλατεία που βλέπουμε εδώ: Πλατεία του Κρύου Νερού. Με την κρήνη, την φιάλη (με μπόλικη μπουγάδα τριγύρω) και τον τοίχο της κινστέρνας πίσω δεξιά. [Από το: Η Θεσσαλονίκη μέσα από τον φακό του Αριστοτέλη Ζάχου 1912-1917, Ίδρυμα Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής-Μουσείο Μπενάκη] Η κινστέρνα εξωτερικά -μάλλον στον μεσοπόλεμο. [Από τη γερμανική σελίδα Bildindex] Και εδώ όπως είναι στις μέρες μας: στεγασμένη για να προστατευτεί, αλλά δυστυχώς μη επισκέψιμη. Εκτός αν ισχύει ό,τι και σε κάποιους άλλους «μικρούς» χώρους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, όπου μπορούσες να τηλεφωνήσεις στην Εφορεία Αρχαιοτήτων και να κανονίσεις ραντεβού -προ Covid βέβαια. Και από ψηλά το μέρος όπου βρίσκεται η κινστέρνα

Ωραιοζήλη Λεβή (1913-1972;;) ”Νέα πλουσιωτάτης οικογένειας… μεταβάλλεται σε εργάτρια και προπαγανδίζει την πτωχολογιά”

Από τον Νίκανδρο Καστανίδη

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1070084356814530

[Από το Jewish Museum Greece, Oreozil Levy dressed up as Esther in the 1930ies] “Μακεδονικά Νέα”, 22-1-1931, σελ. 1 Η Ωραιοζήλη Λεβή (1913-1972;;), η κόρη του πλούσιου εργοστασιάρχη στην Αθήνα, Λέοντα Λεβή, ήταν μια συνειδητοποιημένη “αρχειομαρξίστρια” (δηλ. τροτσκίστρια), η οποία συνελήφθη το Γενάρη του 1931, με το ψευδώνυμο “Άννα Κάτση”, σε μια “παράνομη” γιάφκα επιμόρφωσης, ένα “κόκκινο σχολείο”, στον προσφυγικό συνοικισμό της Αγίας Φωτεινής στη Θεσσαλονίκη, μαζί 5 νέους εργατοτεχνίτες και 6 νέες γυναίκες (2 εργάτριες και 4 μαθήτριες Γυμνασίου). Η Ωραιοζήλη ήταν μια συμπαθητική και μορφωμένη νέα κοπέλα, τελειόφοιτος της Ανωτάτης Εμπορικής Σχολής και είχε αναλάβει το ρόλο της “δασκάλας” στα “κόκκινα σχολεία”. Στη Θεσσαλονίκη ήρθε στα μέσα του 1930 κι εργάστηκε ως εργάτρια στo κεραμοποιείο Αλλατίνη και στην ΥΦΑΝΕΤ. Στην εφηβική της ηλικία ήταν ατίθαση κι ασυμβίβαστη με τις κοινωνικές και ηθικές προδιαγραφές της οικογένειάς της. Στα δεκατέσσερά της έκανε μαθήματα βιολιού κι ο νεαρός δάσκαλός της, ο πολωνοεβραϊκής καταγωγής Oscar Rosenzweig, την επηρέασε συναισθηματικά και ιδεολογικά. Ο Oscar Rosenzweig γεννήθηκε το 1906 στην Αγγλία, έζησε ένα μικρό χρονικό διάστημα στην Κωνσταντινούπολη και τη διετία 1926-7 βρέθηκε στην Αθήνα όπου του δόθηκε η ευκαιρία να κάνει μαθήματα βιολιού στην Ωραιοζήλη. Την περίοδο αυτή είχε ενταχθεί στους έλληνες τροτσκιστές , δηλ. στους αρχειομαρξιστές, που ως νεοφώτιστος απηχούσε τις κοινωνικο-πολιτικές τους ιδέες, γενικά και στην ερωτευμένη μαθήτριά του, ειδικότερα. Το 1928 είχε φύγει στην Τσεχοσλοβακία, αλλά διατηρούσε μια φλογερή αλληλογραφία με την Ωραιοζήλη. Το 1929-30 πήγε στο Παρίσι και διαπλέχτηκε με το Διεθνές Γραφείο των τροτσκιστών, όπου μάλιστα εκπροσωπούσε την αντίστοιχη ελληνική οργάνωση μέχρι το 1932.

Η Ωραιοζήλη μετά τα γεγονότα της Θεσσαλονίκης απομακρύνθηκε στο Παρίσι (σκανδαλωδώς, αντί να φυλακιστεί και να εξοριστεί), με τη μεσολάβηση μεγαλοδικηγόρων του πατέρα της. Στο Παρίσι φαίνεται ότι συζούσε με τον Oscar και συνέχισε να εργάζεται με επαναστατικό ενθουσιασμό και προσήλωση στους τροτσκιστές της Γαλλίας και στο Διεθνές Γραφείο τους. Στα τέλη του 1933 πήγαν μαζί στην Αγγλία και από τότε χάθηκαν τα ίχνη τους. Ο Oscar, τότε, είχε εμπλακεί σε εσωτερικές προστριβές της συγκεκριμένης πολιτικής οργάνωσης κι έτσι αμφισβητήθηκε η κομματική του αξιοπιστία. Η Ωραιοζήλη, φαίνεται ότι αργότερα απομακρύνθηκε από τις πολιτικές δραστηριότητες κι αποχώρησε από τον εν λόγω ιδεολογικό χώρο.

Η Kαραντίνα πρώτος χώρος “υποδοχής” των προσφύγων της Μικρασίας. Η διαδικασία θεωρητικά αποσκοπούσε στην μέριμνα για τη δημόσια υγεία. Ωστόσο η ταχύτητα και η μαζικότητα που επέβαλαν οι συνθήκες παρέπεμπαν περισσότερο σε μιά ψυχρή διαδικασία και την μεταχείριση αγέλης ζώων.

Κίνητρο για τον εγκλεισμό το γεγονός πως εκείνη την εποχή ο τύφος όπως και άλλες μολυσματικές ασθένειες βρισκόταν σε έξαρση. Τις πρώτες μέρες, οι πρόσφυγες αποβιβάζονταν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Αναζητούσαν κατάλυμα στο κέντρο της πόλης, σε σπίτια, ξενοδοχεία, πλατείες, δρόμους, αγορές, εκκλησίες. Σύντομα όμως στο λιμάνι και στο κέντρο έγινε το αδιαχώρητο. Το γεγονός αυτό έκανε τις αρχές να επιλέξουν σαν τόπο αποβίβασης την Καλαμαριά. Οι εγκαταστάσεις υποδομής για απολύμανση και απομόνωση είχαν δημιουργηθεί το 1916 στην Αρετσού. Γαλλική Υγειονομική Μονάδα του Ναυτικού είχε το κύριο τμήμα του Νοσοκομείου της ψηλά στην αρχή της σημερινής οδού Πλαστήρα. Το τμήμα στην παραλία, φιλοξενούσε ασθενείς με λοιμώδη νοσήματα η ύποπτα κρούσματα από τα εισερχόμενα γαλλικά και ξένα πλοία. Σταθμός καραντίνας και απολύμανσης από τις 30 Απριλίου 1916.

Το 1919 που αποχώρησαν οι Γάλλοι ο άφθονος ελεύθερος χώρος, οι στοιχειώδεις υποδομές γιά στέγαση του προσωπικού, το εργαστήριο βακτηριολογίας ο κλίβανος και το φαρμακείο που μας είχαν “κληρονομήσει” πέρασαν στις Ελληνικές αρχές. Δυστυχώς αποδείχτηκαν μεν απαραίτητα αλλά ήταν τα ελάχιστα.

Το δράμα ήταν πως την περίοδο 1922-1924 πέρασαν από την Θεσσαλονίκη πάνω από 270.000 πρόσφυγες. Αρχικά από Καύκασο και νότια Ρωσία. Αργότερα από παντού. 4 Νοεμβρίου του 1922 φτάνουν και οι πρώτοι πρόσφυγες από τη Σμύρνη. Γέροι, μάνες και μωρά ξυπόλητοι, φορώντας τα κουρέλια που κάποτε ήταν ρούχα έμειναν για μεγάλο χρονικό διάστημα εδώ, κάτω από άθλιες συνθήκες, στο περιφραγμένο με ισχυρό συρματόπλεγμα λοιμοκαθαρτήριο. Στις εξόδους υπήρχαν φυλάκια του στρατού, δεν μπορούσε να ξεμυτίσει κανείς.

Ο ένας πάνω στον άλλον, τους έλουζαν με μία πλάκα πράσινου σαπουνιού με ποτάσα, κεφάλια και σώμα. Έπειτα τους κούρευαν άντρες-γυναίκες με την “ψιλή” ώστε να απαλλαχθούν από τις ψείρες. Τα κορίτσια θυσίαζαν τις μακριές πλεξούδες τους. Αφού απολύμαιναν τα ρούχα, τους τα επέστρεφαν, τις περισσότερες φορές καταστραμμένα. Μετά τον κλίβανο τους τοποθετούσαν σε πρόχειρες σκηνές, σπάνια σε θαλάμους που είχαν εγκαταλείψει τα συμμαχικά στρατεύματα. Τους θερίζει ο Βαρδάρης και πουντιάζουν χωρίς θέρμανση, χωρίς τα στοιχειώδη, στοιβαγμένες οικογένειες 8-14 ατόμων. Μετά απο καραντίνα 15 έως 30 ημερών ακολουθούσε μετακίνηση προς το κέντρο της Θεσσαλονίκης ή την ενδοχώρα της Μακεδονίας. Οικογένειες που συμπλήρωσαν 2-3 χρόνια εγκατάστασης στους 60 θαλάμους αξιώθηκαν να μπουν στα νεόχτιστα σπιτάκια της Καλαμαριάς.

Οι προσφυγικές αποστολές κορυφώθηκαν το 1923 με τη συνθήκη της υποχρεωτικής ανταλλαγής των πληθυσμών. Συνολικά πέθαναν εδώ πάνω από 50.000 ψυχές. Αιτίες θανάτου η ελονοσία (περίπου 50 θάνατοι την μέρα), η πείνα, ο τύφος, διάφορες άλλες μολυσματικές αρρώστιες. Η πνευμονία θέριζε. 1.300 από τους πρώτους πρόσφυγες έφτασαν στην ακτή με ότι φορούσαν. Τα φθαρμένα και σκισμένα ρούχα τους παραδόθηκαν στη φωτιά μετά την απολύμανση. Αναγκάστηκαν να μείνουν τέσσερις μήνες σχεδόν γυμνοί, τυλιγμένοι με ένα σεντόνι. Πολλοί από αυτούς δεν άντεξαν. Η καραντίνα λειτουργούσε με τους όρους ενός στρατοπέδου συγκέντρωσης. Η εμπειρία της απολύμανσης περιγράφεται σαν τραυματική. Άφησε στους περισσότερους μια σκληρή ανάμνηση που τους συνόδευε μέχρι τα γεράματα.

Οι εγκαταστάσεις του απολυμαντηρίου γκρεμίσθηκαν μετά το 1964 και πριν το 1968, μετά από πιέσεις του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, που ανέλαβε τη δημιουργία λαϊκής πλαζ στην παραλία της Αρετσούς. Κανείς δεν σκέφτηκε ότι το Απολυμαντήριο θα μπορούσε να αποτελέσει έναν “προσκυνηματικό τόπο” για τη σκληρή πορεία δεκάδων χιλιάδων προσφύγων που πέρασαν από δω.

Από τον Δαυίδ Μπράβο

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1074007763088856

Δημόσιο Λοιμοκαθαρτήριο. Απολυμαντήρια. Στο Μικρό Καρά-Μπουρνού. Σ αυτήν την πρώτη σκάλα της Αρετσούς κατέβαιναν οι δεκάδες χιλιάδες πρόσφυγες. Την βλέπουμε εδώ μαζί με μέρος των εγκαταστάσεων της καραντίνας και των σκηνών. Συνέχεια της προηγούμενης. Νοέμβριο του 1922 φτάνουν οι πρώτοι πρόσφυγες από Σμύρνη. Πιθανον Σμυρνιούς βλέπουμε στην σκάλα, να κατευθύνονται στον κλίβανο και το κούρεμα.

Φοβισμένοι, άρρωστοι, ψειριασμένοι, μουσκεμένοι από τη βροχή και τα κύματα. Η εμπειρία της απολύμανσης, περιγράφεται σαν τραυματική. Άφησε στους περισσότερους μια σκληρή ανάμνηση, που τους συνόδευε μέχρι τα γεράματα. Οι εγκαταστάσεις των Απολυμαντηρίων την Κατοχή. Το καλοκαίρι του 1942, οι γερμανικές αρχές κατοχής συγκέντρωσαν μεγάλο αριθμό Θεσσαλονικέων Εβραίων ανδρών για καταναγκαστικά έργα στη Μακεδονία. Προτού τους διαμετακομίσουν στα επιμέρους σημεία, προηγήθηκε η απολύμανσή τους στο Απολυμαντήριο, όπου τους μετέφεραν, πεζούς βέβαια και στη συνέχεια και πάλι με τα πόδια στη Θεσσαλονίκη. Η πρώτη σκάλα της Αρετσούς σηματοδοτεί το μέρος ακόμα ενός μαρτυρίου. Κατοχικός χάρτης με σπάνια σήμανση των Απολυμαντηρίων. Χάρτης από το αρχείο του Παρασκευά Σαββαΐδη. Οικογένεια προσφύγων έξω από το αντίσκηνο τους. Αρετσού. Φρικτές οι συνθήκες διαβίωσης για τις πολυμελείς οικογένειες. Ερημιά και ξεραΐλα, ένας λασπότοπος γεμάτος από αγκαθωτούς θάμνους. Κανένα δέντρο, μόνο στρατιωτικά παραπήγματα. Βαλτότοποι με στάσιμα νερά συμπληρώνουν το τοπίο. Σκνίπες και κουνούπια κατά χιλιάδες αποτελούν το ζωικό βασίλειο της περιοχής. Παντού μαύρη λάσπη.

4 αστοί κάνουν ανέμελοι βόλτα λίγο παραπέρα. Πριν από την πρώτη σκάλα (και λίγο μετά) οι εγκαταστάσεις του απολυμαντηρίου το 1943

Αρχές του Α ΠΠ στην Αρετσού υπήρχε μόνο αυτή η σκάλα. Η σκάλα των Απολυμαντηρίων Η σκάλα του “Παράδεισου” έγινε την δεκαετία του 30. Hopital Maritime Lazaret de la Pointe Mikra. Iδρύθηκε για να καλύψει τις ανάγκες του γαλλικού ναυτικού. Ξεκίνησε τη λειτουργία του, υπό τη διεύθυνση του επιάτρου του ναυτικού Jean Gabriel Dargein (1871-1940), στις 30 Απριλίου 1916. Το κύριο τμήμα του συγκροτήματος ήταν αυτό που βλέπουμε ψηλά. Αποτελούμενο αρχικά από 4 θαλάμους με 24 κλίνες ο καθένας, καθώς και 3 κτίρια από τούβλα (εργαστήριο βακτηριολογίας, φαρμακείο και στέγαση προσωπικού). Στην παραλία θα δημιουργηθεί λίγα χρόνια αργότερα το Δημόσιο Λοιμοκαθαρτήριο. Απολυμαντήρια.

ΟΙ πληροφορίες από τον Adrian Wright

Η φωτογραφία ξαναχρησιμοποιήθηκε και εδώ: https://archive.saloni.ca/1525 Ακριβώς πάνω σαυτόν τον χώρο στήθηκε το λοιμοκαθαρτήριο. Η φωτογραφία είναι τραβηγμένη από την σκάλα που πάτησαν οι χιλιάδες πρόσφυγες.

Οι εγκαταστάσεις στοιχειώδους υποδομής για την απολύμανση και την απομόνωση των προσφύγων είχαν δημιουργηθεί το 1916 σαν Γαλλική Υγειονομική Μονάδα του Ναυτικού. Το κύριο τμήμα του Νοσοκομείου ήταν αυτό που βλέπουμε ψηλα. Το τμήμα του στην παραλία, φιλοξενούσε ασθενείς με λοιμώδη νοσήματα η ύποπτα κρούσματα από τα εισερχόμενα γαλλικά και ξένα πλοία. Λειτούργησε σαν σταθμός καραντίνας και απολύμανσης από τις 30 Απριλίου 1916. Στο βάθος ψηλά και χαμηλά οι εγκαταστάσεις του Γαλλικού Νοσοκομείου. 1935. Από την σκάλα που βλέπουμε στο βάθος κατέβαιναν οι πρόσφυγες στις εγκαταστάσεις της καραντίνας. Ακριβώς μετά την σκάλα του απολυμαντηρίου μεταπολεμικά δημιουργήθηκε το ναυπηγείο του Χωματά. Μετακόμισε προς την περιοχή του ΒΙΑΜΥΛ αρχές της δεκαετίας του 60. Ναυπηγεία Χωματά. Το Ναυπηγείο του Χωματά. Αμέσως μετά την σκάλα του Απολυμαντηρίου. Εδώ θα γίνει το 1968 η πλαζ του ΕΟΤ. Εκτός από τις σκηνές υπήρχαν και 60 θάλαμοι. Κατάλοιπο συμμαχικών εγκαταστάσεων. Οι θάλαμοι φτιαγμένοι με ξύλα και σκεπές από πισσόχαρτο μπάζουν από παντού. Κάθε θάλαμος 15 επί τέσσερα με κοινοχρήστους χώρους υγιεινής.

Για κάποιους λίγους η εγκατάσταση σε αυτούς τους θαλάμους για 2-3 χρόνια σήμαινε πως θα παρέμεναν Καλαμαριώτες. Μεταφέρθηκαν στα νεόχτιστα προσφυγικά τους σπίτια μετά απο αυτήν την τεράστια ταλαιπωρία τους. 1926. Μία από τις πρώτες κατοικίες που κτίζονται στην Καλαμαριά Πρότυπες κατασκευές κατοικιών δύο διαμερισμάτων για τη στέγαση των προσφύγων. Περιοχή Νέου Ρύσιου Αρετσού.