Saloni.ca Archive

Ομαδα ερευνας για την παλια Θεσσαλονικη

Καταγραφή των μεσοπολεμικών κτισμάτων στην Εγνατία. Από την Μητρ. Γενναδίου, την Μενελάου και λίγο ανατολικότερα, μέχρι την Πλάτωνος

Από τον Σπύρο Αλευρόπουλο και τον Νίκανδρο Καστανίδη

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1085554681934164

Κατοχική λήψη, αλλά δείχνει τα κτίρια που υπήρχαν ήδη πριν από τον πόλεμο. Στη μέση η στοά Χορτιάτη και δεξιά, στη γωνία με Μενελάου, ένα τριώροφο στη μοναδική μέχρι στιγμής απεικόνισή του Από τον Βασ. Κολώνα η πολυκατοικία Βαϊου (1933). Εγνατίας 61, Κατοχική ιστορία που συνδέεται με την πολυκατοικία Βαϊου, αφηγημένη από τον Κώστα Βουτσά, παιδί της γειτονιάς, όπως την έζησε. Γωνία με Μητρ. Γενναδίου το σημερινό ξενοδοχείο Εγνατία (Πολυκατοικία Βαϊου)

1962 ο διάδοχος τότε Κωνσταντίνος χαιρετά τους υπηκόους τους στέμματος που τον αντιχαιρετούν στα πεζοδρόμια μαζεμένοι δεξιά και αριστερά. Και πάλι η πολυκατοικία Βαϊου

Φωτο Ιορδανίδη Δίπλα στην πολυκατοικία Βαϊου, η είσοδος στη στά Χορτιάτη ν. 63 και στη γωνία με Μενελάου η πολυκατοικία στο ν. 65 που υπάρχει και σήμερα. Μετά την Μενελάου στο ν. 67 το πατσατζίδικο Λευτέρης.

Αρχείο Χρήστου Καββαδά Συνεχίζουμε ανατολικότερα. Πάντα το πατσατζίδικο Λευτέρης, δίπλα του ένα αρτοποιείο και μετά οι πολυκατοικίες με τα ν. 69 και 71 που υπάρχουν και σήμερα.

Αρχείο Χρήστου Καββαδά Ξαναγυρνάμε στην γωνία με Μητρ. Γενναδίου για μια έγχρωμη φωτογραφία γύρω στα 1980 από τον Νίκο Χυτήρογλου. Κάποια, αρκετά χρόνια πριν. Ο Άκης Λαζάρου κάνει βόλτα με το ποδήλατό του απέναντι, μπροστά από το ζαχαροπλαστείο του πατέρα του. Η πολυκατοικία Βαϊου Εγνατίας 61 γωνία με Μητρ. Γενναδίου, το 1980. Στη δεξιά φωτογραφία φαίνεται η στοά Χορτιάτη κι από την πλευρά της Εγνατίας κι από την πλευρά της Μητρ. Γενναδίου, Η στοά αυτή κατεδαφίστηκε το 1987 Μπορεί σήμερα στη θέση της να βρίσκεται ένα άλλο κτίριο, το ξενοδοχείο Εγνατία (και πριν την πυρκαγιά το τζαμί Σουλεϊμάν), αλλά πάντα εκεί κάτω βρίσκονται καταχωνιασμένα τα ερείπια ενός εικονομαχικού βυζαντινού ναού του 9ου μ.Χ. αιώνα Αναρτήθηκε από τον κ. Akis Vidiniotis στις ΠΦΘ Σχεδιαγράμματα από τα αρχαιολογικά ευρήματα του εικονομαχικού βυζαντινού ναού του 9ου αιώνα Εγνατίας 71 και Πλάτωνος 1. Η πολυκατοικία αυτή αντικατέστησε την μεσοπολεμική πριν το 1960. Η λήψη του Νίκανδρου Καστανίδη είναι από το 1993 Σ' αυτήν την πολυκατοικία στεγάζονταν τα γραφεία και το τυπογραφείο της Λαϊκής Φωνής. Στις 28-3-1947 δολοφονική επίθεση με 3 νεκρούς. Την ίδια μέρα που αιματοκυλούνταν και η Τούμπα.

Το φύλλο της 30ης Μαρτίου 1947 της εφημερίδας Λαϊκή Φωνή (Αγωνιστής)

Αναζητούμε τα ύπόλοιπα πρώτα μεσοπολεμικά κτίσματα στους ανάμεσα στους αριθμούς 92 μέχρι και 100 Έχουμε κάποιες σκόρπιες φωτογραφίες, ας τις βάλουμε σε μια σειρά. Από τον Σπύρο Αλευρόπουλο

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1094791197677179

Από την Μητρ. Γενναδίου και ανατολικότερα. Την γωνιακή πολυκατοικία με το ζαχαροπλαστείο Λαζάρου την είδαμε χθες. Με το βέλος η Γενναδίου προς τα κάτω. Απόσπασμα φωτογραφίας του Γ. Παπαθεοδώρου.

Εγνατίας 92 το διώροφο εδώ στη φωτ. του Βαγγ. Καβάλα αριστερά

Στο σημερινό 92 όπως είδαμε ένα διώροφο, στο 94 ένα χαμηλό ισόγειο. Στον αρ. 96 πριν το 1931 (κάτω) είναι κενό οικόπεδο, αλλά στα τέλη της δεκαετίας (επάνω) εμφανίζεται μια όμορφη μεσοπολεμική πολυκατοικία, ευτυχώς έχουμε δύο απεικονίσεις της. Η πολυκατοικία με τον τότε αρ. 102 (βγαίνει αν πάρουμε ως αφετηρία το φαρμακείο του Πεντζίκη με τον αρ. 112) Σήμερα θα ήταν Εγνατίας 96 Αυτή η φωτογραφία διασώζει τις όψεις τριών κτισμάτων. Αριστερά το σημερινό αρ. 98, στη μέση το σημερινό 96 με το βενζινάδικο (αλλά διακρίνεται και πατσατζίδικο αν την μεγενθύνει κανείς) και δεξιά το ισόγειο με τον σημερινό αρ. 94.

Φωτογραφία Στέφ. Νούτσια, του οποίου ο πατέρας είχε εκεί ιατρείο (1931-1965). Ίσως βγήκε με αφορμή τα εγκαίνια του βενζινάδικου.

Η κηροποία Μέλισσα (το μαγαζί αριστερά) μεταφέρθηκε πολύ αργότερα στην Ιουστινιανού. Πατσάς νυκτός... Διαφήμιση του ιατρού Θεόδ. Νούτσια 31/3/1931 που δείχνει μάλλον και την εμφάνιση αυτής της μεσοπολεμικής πολυκατοικίας. Το ερώτημα είναι μέχρι πότε διατηρήθηκε η πολυκατοικία αυτή στο ν. 96. Στα μέσα της δεκαετίας του 70 φαίνεται ότι υπάρχει. Μάλλον μετά τον σεισμό κατεδαφίζεται. Μόλις φαίνεται δεξιά η πολυκατοικία που είδαμε πριν. Αμέσως μετά, σε πληρέστερη απεικόνιση, η τριώροφη στο ν. 98. Μοναδική λήψη που την δείχνει ολόκληρη. Και μετά οι αριθμοί 100 και 102 στη γωνία με Αγ. Σοφίας. Μεσοπολεμική λήψη στον αδιαμόρφωτο χώρο πάνω από το παρκάκι της τότε πλατείας Αχειροποιήτου.

Ανάρτηση Χρήστου Κηπουρά στις ΠΦΘ. Συμβολή του Νίκανδρου Καστανίδη. Τα κτίσματα στα νούμερα 100 και 102 τα βλέπουμε και εδώ αριστερά. Όπως βλέπουμε σχετικά γρήγορα (πιθανόν πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 1950) το κτίσμα στο ν. 98 (δεξιά) είχε ήδη αντικατασταθεί από την σημερινή πολυκατοικία. Και ακόμη μία που την έχουμε δει αρκετές φορές. Από την γωνία Εγνατίας με Αγ. Σοφίας βλέποντας προς τα δυτικά. Μια συνοπτική ματιά σ αυτά τα κτίσματα, όσα είχαν τουλάχιστον απομείνει την δεκαετία του 60. Με κόκκινο τα μεσοπολεμικά. Στο youtube γράφει ότι γυρίστηκε το 1965, αλλά σύμφωνα με τις παρατηρήσεις σχολιαστών κάτω, τα αυτοκίνητα που φαίνονται δείχνουν ότι γυρίστηκε μάλλον το 1967, μπορεί και το 1968: Σήμερα.

Στην γωνία Εγνατίας 90 με Μητρ. Γενναδίου μια πολυκατοικία που οι κλειστοί γωνιακοί της εξώστες, τα καμπυλωτά έρκερ, θυμίζουν αρκετά το αντίστοιχο τέλειωμα του διατηρητέου στην άλλη γωνία με Αγ. Σοφίας.

Στο ισόγειό της φιλοξενούσε το ζαχαροπλαστείο Λαζάρου.

Από τον Σπύρο Αλευρόπουλο και τον Νίκανδρο Καστανίδη

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1095439304279035

Με το βέλος η Γενναδίου, αμέσως μετά η γωνιακή στο νούμερο 90. Στο βάθος η πολυκατοικία Εγνατίας 90 από το οικογενειακό αρχείο του Θόδωρου Νάτσινα. Λήψη από την ταράτσα κτιρίου στην Δραγούμη. Προπολεμική.

Μια ακόμη φωτογραφία όπου φαίνεται η σημερινή γωνία της Εγνατίας με τη Μητρ. Γενναδίου. Φαίνεται λίγο και το σχετικό ζαχαροπλαστείο και λίγο η τέντα του. Την φωτογραφία είχε αναρτήσει ο κ. Άκης Λαζάρου (που φαίνεται μικρός με το ποδήλατό του) παλιότερα. Στη γωνία Εγνατία με Μητρ. Γενναδίου ήταν το ζαχαροπλαστείο Λαζάρου, όπου εκτός τον άλλων πουλούσε θρεψίνη, σουσάμι, σουσαμέλαιο λουκούμια,λάδια και πρώτες ύλες για τα αρτοποιεία. Φωτογραφία από το εσωτερικό του ζαχαροπλαστείου. Ο Άκης Λαζάρου με τον παππού του Δημ. Χορτιάτη έξω από το ζαχαροπλαστείο Λαζάρου

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1094700181019614

Έχω την αίσθηση ή την ψευδαίσθηση ότι εγώ είμαι αυτός στο ποδήλατο . Τότε συχνά περνούσα από εκεί, με ποδήλατο πάντοτε

[Από το αρχείο του Ν. Μουτσόπουλου] [Από το βιβλίο “Θεσσαλονίκη – Τεκμήρια Φωτογραφικού Αρχείου, 1900-1980”, 2006, σελ. 105]

Ενδιαφέρουσα αποτύπωση της ανόδου της οδού Δημ. Τζαχείλα προς την είσοδο του Γεντί Κουλέ γύρω στα 1916 με 1917. Διακρίνονται σπίτια της οθωμανικής συνοικίας στα πέριξ των φυλακών του Επταπυργίου. Η φωτογραφία προσφέρεται σε διαδικτυακή δημοπρασία του Delcampe.

Από τον Αλέξανδρο Σαββόπουλο

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1096722737484025

Σημερινή άποψη της Δημ. Τζαχείλα

Το κόσμημα της Θεσσαλονίκης του Μεσοπολέμου.

Το σχέδιο Εμπράρ εφαρμόστηκε στον άξονα της Αγίας Σοφίας υποδειγματικά. Μια λαμπρή νέα αστική περιοχή αντικατέστησε την συνοικία “Αγιά Σοφιά” της Τουρκοκρατίας. Πριν την Πυρκαγιά ήταν μιά μπερδεμένη σχετικά φτωχή συνοικία. Πλατεία υπήρχε και πριν το 1917, αλλά ήταν μικρών διαστάσεων και αδιέξοδη. Η νέα οδός Ερμού έκανε την διαφορά. Η ασφαλτόστρωση του νέου δρόμου ολοκληρώθηκε το 1933.

Τα κτίρια γύρω από την Πλατεία κτίστηκαν μετά το 1922 και ήταν ένα προς ένα διαμαντάκια εκλεκτικιστικής αρχιτεκτονικής. Ο ιδιαίτερος χαρακτήρας της διασφαλίστηκε από το μεράκι των αστών της εποχής να φτιάξουν κάτι όμορφο. (Κάποτε υπήρχαν στην Σαλονίκη και τέτοιοι !)

Μεγάλο ατού της ήταν και η άμεση οπτική επαφή με την Άνω Πόλη. Χάθηκε με την αντικατάσταση των παραδοσιακών κτηρίων πάνω από την Εγνατία σε πολυκατοικίες. Η περιοχή χιλιοφωτογραφήθηκε. Καμάρι της πόλης που θύμιζε Ευρωπαική μεγαλούπολη.

Οι φωτογραφίες του αφιερώματος χωρίς επεξηγηματικά σχόλια ...

Από τον Δαυίδ Μπράβο

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1094216267734672

Λεπτομέρεια από γαλλική στερεοσκοπική πλάκα προσφερόμενη και αυτή στο E-bay. Διακρίνεται στην ταμπέλα η οδός Διός, κάθετη της οδού Αγ. Δημητρίου.

Από τον Αλέξανδρο Σαββόπουλο

Άλλες φωτογραφίες του τζαμιού εδώ: https://archive.saloni.ca/74 και εδώ: https://archive.saloni.ca/265

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1095429160946716

Η παράθεση της διασταύρωσης των οδών Αγ. Δημητρίου και της κατηργημένης σήμερα οδού Διός στον χάρτη της Ομάδος.

Από τον Σπύρο Αλευρόπουλο και τον Δαυίδ Μπράβο

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1094213284401637

Αρχές δεκαετίας του 60 κάτω από την Εγνατία. Χάρμα οφθαλμών.

Πάνω από την Εγνατία οι νέες πολυκατοικίες. Δίπλα από το ξενοδοχείο Χαλκιδική, Αγ. Σοφίας σήμερα 46, η μεσοπολεμική πολυκατοικία που τη δεκαετία του 60 φιλοξενούσε τα φροντιστήρια θεωρητικών Σπουδών Δεληγιαννίδη. Αλλά και παραδίπλα τα φροντιστήριο Φυσικής και Μαθηματικών Βαλής Δεληγιαννίδης. Τα ονόματα διακρίνονται στην επόμενη.

Φωτογραφία Θωμά Αμπατζή του 1964. Η εξαιρετική αυτή φωτογραφία του κτιρίου που ανάρτησε ο Γιώργος Κωνσταντάρας ανήκει στο ιστορικό αρχείο Φροντιστών. Δείχνει ολόκληρη την μικροκοινωνία αυτής της πολυκατοικίας στο ισόγειο. Στιλβωτήριο ο Λάζαρος, Κουρείο του Σωτηρόπουλου, Ένα μπακαλικάκι (Άννα Δούση), καφε ζυθεστιατόριο Ναυαρίνον με τα τραπεζάκια έξω. Το βιβλιοπωλείο Μαστορίδη δεν διακρίνεται, είναι αμέσως πιο δεξιά.. Ο κύριος με το κουστούμι είναι ο φιλόλογος Δεληγιαννίδης, σύμφωνα με μαρτυρία μαθήτριάς του εκείνης της εποχής. Εδώ χωρίς τις πινακίδες των φροντιστηρίων. Διακρίνεται η ταμπέλα του βιβλιοπωλείου Μαστορίδη. Το στιλβωτήριο και το κουρείο εκεί. Τα αυτοσχέδια ταξί είχαν πιάτσα στην περιοχή. Στο ισόγειο όπως είδαμε το βιβλιοπωλείο Μαστορίδη. Ο Γιάννης Μπουτάρης κάπου είχε αναφέρει μνημονεύοντάς το: όλο το Πειραματικό ψώνιζε από κει τα βιβλία και τα χαρτικά του. Εδώ διαφήμισή του από την δεκαετία του 60. Όσοι ζούσαμε στην γειτονιά θυμόμαστε τα τετράδια του Μαστορίδη με το χαρακτηριστικό τους σήμα. Μετά το κλείσιμο του βιβλιοπωλείου, ο γιος, Κλήμης Μαστορίδης, ειδικός περί την τέχνη του τυπογραφημένου βιβλίου, και σήμερα πανεπιστημιακός στην Κύπρο, μετέφερε το βιβλιοπωλείο λίγο πιο πάνω από το 36ο Δημοτικό Σχολείο επί της Αγ. Σοφίας Από την δεκαετία του 30 και για πολλά ακόμη χρόνια ήταν πιάτσα ταξί. Εδώ από το ν. 46 και κάτω.Τα τραπεζάκια δείχνουν τη λειτουργία του καφενείου. Από αυτά που βλέπουμε μόνο το ψηλό επιβιώνει σήμερα στο ν. 42, καλοδιατηρημένο και φυσικά το κτίριο της Φιλοπτώχου στην παλιά του μορφή. Μοιάζει ίδια με την προηγούμενη όμως δεν είναι. Τραβηγμένη την ίδια μέρα, λίγο πριν λίγο μετά Κατοχική Αντίστροφα. Από το ύψος του 42, βλέπουμε τις χαμένες οικίες στα νούμερα 44 και 46. Το ξενοδοχείο Χαλκιδική κρύβεται στην γωνία με την Εγνατία. Κατοχική λήψη. Βλέπουμε το εστιατόριο Ελβετικόν, Αγ. Σοφίας 42 σήμερα. Στο κέντρο φαίνεται ταμπέλα με το όνομα Παπαχατζή.

Από το εστιατόριο αυτό επέστρεφε ο Ζέβγος αφού γευμάτισε και συνάντησε τον δολοφόνο του παρακάτω στην γωνία με Αγ. Θεοδώρας. (Έμενε, όπως και ο Πολκ, στο ξενοδοχείο Αστόρια)

Η ταβέρνα του Παπαχατζή ήταν υπόγεια. Ο Τομανάς την αναφέρει ως Αττική. Λειτούργησε και με τα ονόματα ¨Αετός” και ¨Μιμόζα”. Σε οδηγό του 1967 Παπαχατζής πλέον δεν υπάρχει. Κατοχή, τραπεζάκια έξω για το “Ελβετικόν” Επί Μεταξά, η Αγ. Σοφίας λεγόταν 4ης Αυγούστου Εδώ φαίνεται η ταμπέλα “Ελβετικόν” Διαφήμιση του 1967 Βούλγαροι στρατιωτικοί. Κατοχή. Δεκαετία του 60. Προ Χούντας. Φωτογραφία του Στέφανου Πασβάντη με τα διατηρητέα κτίρια στους αριθμούς 38, 40 και 42 Για την Φιλόπτωχη Αδελφότητα Ανδρών Θεσσαλονίκης (ΦΦΑΘ) και για το κτίριό της σε προσεχή ανάρτηση.

Ανάμεσα στο Ελβετικό και την Φιλόπτωχο υπήρχε το καφενείο Ελλάς, μάλλον στον σημερινό αριθμό 40.

Εκεί στις 6/3/1944 μέλη της ΟΠΛΑ και ελασίτες, δύο απ αυτούς ντυμένοι παπάδες, επιτέθηκαν σε θαμώνες ταγματασφαλίτες. σύμφωνα με μαρτυρία του Γιώργου Καφτατζή.

Το παλιό ταχυδρομείο υπάρχει ακόμη σαν κτίσμα στην Τσιμισκή . Η διαφορά είναι ότι ενώ διατηρήθηκε όπως ακριβώς ήταν , άλλαξε χρήση και έγινε κατάστημα νεωτερισμών που ο καταστηματάρχης είχε την εξυπνάδα να διατηρήσει ό,τι παλιό υπήρχε μέσα αναδεικνύοντας το . Κράτησε και τον τίτλο ‘’ OLD POST ‘’ που του ταιριάζει απόλυτα . Σήμερα βλέπω ότι το κατάστημα άλλαξε πάλι και η Αγγλική φίρμα ρούχων H & M χρησιμοποιεί τον χώρο μαζί με την TOMS .

Την δεκαετία 50 και αρχές 60 ήταν το μοναδικό Ταχυδρομείο της πόλης . Αν ήθελες να στείλεις ένα γράμμα έπρεπε να πας οπωσδήποτε στο Ταχυδρομείο στην Τσιμισκή .

Εκεί αγόραζες τα γραμματόσημα από θυρίδες δεξιά κι αριστερά περνούσες στο σαλόνι όπου στο κέντρο του υπηρχαν τα μεγάλα τραπέζια με τους χάλκινους κυλινδρικούς μηχανισμούς με την κόλλα όπου έβαζες το γραμματόσημο που στην συνέχεια το κολλούσες επάνω δεξιά στο γράμμα . Την εποχή εκείνη κύριο μέσο επικοινωνίας ήταν το γράμμα . Τα τηλέφωνα λιγοστά πανάκριβα και έτσι το γράμμα αποτελούσε την βασική επικοινωνία . Θα πρέπει νάμουν στην Ε΄ Δημοτικού εκεί στο 12ο Δημοτικό στην παλιά γειτονιά . Η δασκάλα μου ήταν η κυρία Λώτση . Την σεβόμουν και την αγαπούσα , γιατί ήταν καλή δασκάλα , πολύ σοβαρή , μετρημένη , την ένοιωθα σαν μητέρα μου . Πιστεύω ότι κι αυτή με συμπαθούσε , ήταν σύζυγος του κ. Επιθεωρητού και αυτό της προσέδιδε πρόσθετο κύρος . Μια μέρα στο διάλειμμα με πλησίασε και με ρώτησε αν μπορώ να χρησιμοποιήσω το τραμ . – Φυσικά της απάντησα … Της έκρυψα βέβαια ότι συνήθως έκανα σκαλομαρία μια και το χαρτζιλίκι ήταν μικρό κι όταν χρειαζόταν να το χρησιμοποιήσω ή εύκολη λύση ήταν η σκαλομαρία που ήταν και δωρεάν . Μου ζήτησε τότε να κατέβω στο Κεντρικό Ταχυδρομείο να στείλω ένα κατεπείγον γράμμα . Εγώ φυσικά προθυμοποιήθηκα αμέσως και με μεγάλη χαρά .

Μου έδωσε το γράμμα έτοιμο με τις διευθύνσεις επάνω και το κόστος σε δραχμές των γραμματοσήμων ενός κατεπείγοντος γράμματος στο χέρι . Φαίνεται ήταν κάτι πολύ σημαντικό για εκείνη και δεν έπαιρνε αναβολή ούτε και μπορούσε να αφήσει το μάθημα στη μέση . Η αλήθεια είναι ότι με κολάκεψε η επιλογή της αυτή και έβαλα τα δυνατά μου να φανώ αντάξιος της εμπιστοσύνης της , μια και από όλα παιδιά της τάξης διάλεξε εμένα . Σκεπτόμουν ότι θα ήταν ένα παιχνιδάκι μια και είχα και δραχμές για τραμβαγιάτικα και δεν θα χρειαζόταν να κάνω σκαλομαρία . Έτσι κρατώντας σφιχτά στο χέρι το γράμμα και τις δραχμές ανέβηκα σαν κύριος από την στάση του τραμ πού ήταν απέναντι από τον Απόλλωνα τον κινηματογράφο , έβγαλα εισιτήριο κανονικά από τον εισπράκτορα που πηγαινοερχόταν στο βαγόνι του τραμ , στρογγυλοκάθισα στην ξύλινη μακρόστενη θέση και πανευτυχής έκανα την βόλτα μου μέχρι κάτω την αγορά χαζεύοντας από το παράθυρο και κατέβηκα στην στάση Αριστοτέλους .

Μάλιστα κατέβηκα λίγο πριν ακινητοποιηθεί , κάνοντας και μια μίνι επίδειξη των ικανοτήτων μου στο κατέβασμα , ε δεν ήμουν όποιος κι όποιος , ήξερα πολύ καλή σκαλομαρία . Στο παλιό Ταχυδρομείο μπαίνοντας μέσα από τις βαριές μαύρες σιδερένιες πόρτες με το ημικύκλιο απάνω , έμπαινες στο κεντρικό σαλόνι που ήταν ένας μεγάλος φαρδύς διάδρομος όπου στο κέντρο ήταν τα μεγάλα τραπέζια με τις πολλές καρέκλες που χρησιμοποιούσαν οι πελάτες για να γράφουν στα γράμματα τις διευθύνσεις και να κολλούν τα γραμματόσημα με του ειδικούς μηχανισμούς με ένα κύλινδρο με κόλα αντί να βρέχεις τα γραμματόσημα με σάλιο η να βγάζεις τη γλώσσα έξω που πολύ έκαναν έτσι πράγμα που δεν μου άρεσε καθόλου .

Εγώ σαν σωστός κύριος πήρα από τον γκισέ τα γραμματόσημα και έκατσα σε μια καρέκλα να τα κολλήσω με τον μηχανισμό του κυλίνδρου με την κόλλα κι όχι με το αντιαισθητικό βγάλσιμο της γλώσσας έξω . Καμμιά φορά όμως τα πράγματα δεν πάνε καλά κι εγώ που για πρώτη μου φορά χρησιμοποιούσα τον κυλινδρικό μηχανισμό με την κόλα την πάτησα .

Το γραμματόσημο έκανε ένα κύκλο μπήκε μέσα στο δοχείο με την κόλλα κι όταν βγήκε από την άλλη μεριά ήταν πολύ ισχυρά κολλημένο επάνω στον κύλινδρο . Όλες μου οι προσπάθειες ήταν άκαρπες .

Βρε από δω το έφερα βρε από εκεί τίποτα , το γραμματόσημο είχε κολλήσει τόσο δυνατά και δεν ξεκολλούσε με τίποτε . Το κακό ήταν δεν είχα καθόλου χρήματα για να αγοράσω ένα άλλο και το εισιτήριο της επιστροφής δεν κάλυπτε το κόστος του γραμματοσήμου ώστε να γυρίσω κάνοντας σκαλομαρία . Έμεινα αρκετή ώρα στο σαλόνι του Κεντρικού Ταχυδρομείου ,Θεσσαλονίκης , όπως ήταν ο ακριβής επίσημος τίτλος του .

Ο κόσμος πηγαινοερχόταν αγόραζαν γραμματόσημα τα κολλούσαν στο γράμμα και τα έριχναν έξω στα κουτιά άλλοι για τα τοπικά και άλλοι για τα εντός Ελλάδος και άλλοι για τα διεθνή και τα εξπρές . Κι εγώ καθόμουν άπραγος μη ξέροντας τι να κάνω . Μ΄ έπιασε απελπισία . κράτησα την ψυχραιμία μου όσο μπορούσα αλλά στο τέλος δεν άντεξα 11 χρονών παιδί ήμουν βούρκωσα .

Τότε με πλησίασε ένας υπάλληλος που με παρακολουθούσε που παιδευόμουν τόση ώρα με ρώτησε τι συμβαίνει και γιατί έκλαιγα . Με αναφιλητά του εξήγησα τον λόγο . Χαμογελώντας με ένα μαγικό τρόπο ξεκόλλησε το γραμματόσημο και το κόλλησε επάνω στο γράμμα .

Ένοιωσα τέτοια ανακούφιση ,τον ευχαρίστησα με όλη μου την καρδιά , έριξα το γράμμα στο κουτί και έφυγα γρήγορα γρήγορα για το σχολείο μου το 12ο Δημοτικό στην Βελισσαρίου μια με την καθυστέρηση αυτή κινδύνευα να μη προλάβω την κ. Λώτση και να της πω με υπερηφάνεια . – Κυρία Λώτση, η εντολή εξετελέσθη , τρομάρα μου …

Από τον Γιώργο Κωτσίδη

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1094194824403483

Λήψη 1976 Αρχείο Θ. Νάτσινα Στοά Πελοσώφ, Τσιμισκή 22, το παλιό Κεντρικό Ταχυδρομείο της Θεσσαλονίκης Η πόρτα εισόδου, “μπαίνοντας μέσα από τις βαριές μαύρες σιδερένιες πόρτες με το ημικύκλιο απάνω”

Στην γωνία Αγ. Σοφίας 48 με Εγνατίας 104, το ξενοδοχείο Χαλκιδική, (τουλάχιστον έτσι μέχρι το 1968) αργότερα και μέχρι τον σεισμό ξενοδοχείο Κασσάνδρα.

Facebook: https://www.facebook.com/thessalonikilostcity/posts/1093487191140913

Παλιότερα, σχεδόν από την εμφάνισή του χρησιμοποιήθηκε ως κλινική από τον Μισιρλόγλου, την είχαμε δει εδώ https://archive.saloni.ca/333

Ο Γρηγορίου στο Χάνια Πανδοχεία Ξενοδοχεία 1875-1917, αναφέρει ότι από το 1932 λειτουργεί ως ξενοδοχείο με διευθυντή τον Αργύριο Αργυριάδη. Πάντως αυτό συμβαίνει σίγουρα μετά τον πολεμο. Δεξιά, κλινική Ανδρεάδου αλλά και οδοντοϊατρείον πιο πάνω, από την μεριά της Εγνατίας. Στο ισόγειο από πάντα λειτουργούσε καφενείο (Νέα Ελλάς). Κέντρο ταγματασφαλιτών κατά την Κατοχή Πήρε κατά καιρούς και τα ονόματα των ξενοδοχείων που φιλοξενούνταν από πάνω. Σε μια παρέμβασή του ο Πάνος Θεοδωρίδης ανέφερε ότι σύμφωνα με αγιορείτικο έγγραφο του 14ου αιώνα, υπάρχει συμφωνητικό ανάμεσα στην Μητρόπολη, τη Μονή Ζωγράφου και τη Μονή Βατοπεδίου, με το οποίο το οικόπεδο αυτό παραχωρείται στους Ζωγραφηνούς μοναχούς για να αποκτήσουν αστική διαμονή στην Θεσσαλονίκη. Η σημερινή πολυκατοικία είναι ιδιοκτησία της Μονής Ζωγράφου. 1959 κατεβαίνοντας την Αγ. Σοφίας, λίγο πριν την Εγνατία. Απόσπασμα φωτογραφίας Θωμά Αμπατζή του 1964. Λοκατζήδες παρελαύνουν. Η γειτονιά από το μπαλκόνι στην πολυκατοικία Πλάτωνος 9. Φωτογραφία από το αρχείο Χρήστου Κηπουρά και λίγο πιο δεξιά Φωτογραφία από το αρχείο Χρήστου Κηπουρά Αρχές 1970, ξενοδοχείο Κασσάνδρα Η σταδιακή αποκαθήλωση, μετά τον σεισμό του 1978