Saloni.ca Archive

Ομαδα ερευνας για την παλια Θεσσαλονικη

Facebook: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1014539155702384&id=204212503401724

Απ. Παύλου, στρίβοντας δεξιά προς την Αχιλλέως. Δεξιά το σπιτάκι κρατάει ακόμη, η γωνιακή σε φάση κατασκευής Η επόμενη κατοικία έχει τον αριθμό 5, διατηρείται ακόμη, σε σχετικά καλή κατάσταση. Εδώ από το βίντεο της Άννας Δαμιανίδη. Λίγο πριν κατασκευαστεί η γωνιακή της Αχιλλέως. Φωτογραφία του Νικ. Μανδάνη από το λεύκωμα “Η Θεσσαλονίκη που χάνεται”, που τυπώθηκε για λογαριασμό της Τράπεζας Continental το 1982 Προς την Απ. Παύλου, φωτογραφία Πλάτωνα Κλεανθίδη, 1982 Το σπιτάκι αριστερά δείχνει τον ακόμη μικρότερο δρόμο Κιθαιρώνος. Από το λεύκωμα “Η Θεσσαλονίκη που χάνεται”, φωτογραφία Πάρι Μπογδάνη Αυτο το σπίτι δεν υπάρχει πια. Είμαστε στο ν. 11 Φωτογραφία Γ.Π. Πατρίκιου Το ίδιο σπίτι με ανοιχτά παράθυρα, αλλά όχι για καλό σκοπό Φωτογραφία Πλάτωνα Κλεανθίδη 1982 Ένα ερείπιο στη θέση του (με την βοήθεια της Google). Αριστερά το σπιτάκι στην γωνία με Κιθαιρώνος Από την ίδια οπτική γωνία με τον φακό του Πλάτωνα Κλεανθίδη το 1982

Μια συλλογή από φωτογραφίες με τις βόμβες του Γερμανικού Ζέπελιν που καταρρίφθηκε τον Μάιο του 1916 στον βάλτο της Θεσσαλονίκης Από τον Θόδωρο Νάτσινα

Facebook: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1015807345575565&id=204212503401724

Απομάκρυνση των βομβών από τα συντρίμια του Ζέπελιν L85 που καταρρίφθηκε από τα πυρά του ναυτικού σον βάλτο στις εκβολές του ποταμού Βαρδάρη, 10 μίλια από τη Θεσσαλονίκη

REMOVING BOMBS FROM THE WRECKAGE OF THE ZEPPELIN L.85 WHICH WAS BROUGHT DOWN BY THE NAVY'S GUNFIRE ON THE MARSHES AT THE MOUTH OF THE RIVER VARDAR, 10 MILES FROM SALONICA. (BRITISH OFFICIAL PHOTO SAL 420) [SEE H10027-28, H10032]

https://www.awm.gov.au/collection/C54764#0VKLZSW5xWuaYv812Q0eFB2UD8He6XD8 Απομάκρυνση των βομβών από τα συντρίμια του Ζέπελιν L85 που καταρρίφθηκε από τα πυρά του ναυτικού σον βάλτο στις εκβολές του ποταμού Βαρδάρη, 10 μίλια από τη Θεσσαλονίκη

REMOVING BOMBS FROM THE WRECKAGE OF THE ZEPPELIN L.85 WHICH WAS BROUGHT DOWN BY THE NAVY'S GUNFIRE ON THE MARSHES AT THE MOUTH OF THE RIVER VARDAR, 10 MILES FROM SALONICA. (BRITISH OFFICIAL PHOTO SAL 420) [SEE H10027-28, H10032]

https://www.awm.gov.au/collection/C54764#0VKLZSW5xWuaYv812Q0eFB2UD8He6XD8 Με πολύ σιγουριά και πολύ χαλαρά αντιμετώπιζαν τις βόμβες ... Στο κόλπο και ο ίδιος ο Ariel Vargas, ο γνωστός πολεμικός φωτορεπόρτερ της εποχής, δοκιμάζει την τύχη του....

Από το Moving Picture World, 1 July 1916

https://shootingthegreatwar.blogspot.com/2017/08/war-film-reports-by-ariel-varges-now.html Χάρτης της περιοχής του βάλτου – το Ζέπελιν έπεσε στις εκβολές του Αξιού που φαίνονται δεξιά, σχεδόν εκτός του κάδρου.

Η αρχιτεκτονική και τα οικοδομικά υλικά είναι πάντα αλληλένδετα. Με αφορμή την πρώτη «ευρωπαϊκού» τύπου στέγη στην πόλη (στο Πασάζ Οριεντάλ της οδού Φράγκων, το 1900), ας δούμε την διαθεσιμότητα του υλικού της και μερικά παραδείγματα κτιρίων που δεν καλύπτονταν μόνον με κλασικά κεραμίδια... Από την Μάρα Νικοπούλου

Facebook: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1011618345994465&id=204212503401724

…με πιο χαρακτηριστικό ίσως το Τελωνείο, που όμως χτίστηκε πολύ αργότερα (θεμελιώθηκε το 1910 και παραδόθηκε το ‘12)

H πρώτη αναφορά στη Journal de Salonique αφορά αυτή καθαυτή την επένδυση σε λατομείο σχιστόλιθου και γίνεται τον Αύγουστο του 1899. «Ο Φαζλί Ζαντέ Εσσάντ μπέη, παραχωρησιούχος βιομηχανικών επιχειρήσεων, ο κεφαλαιοκράτης κ. Όσμο Ρ.Ν. Μορίς και ο μηχανικός κ. Αβιέννα ξεκίνησαν αυτές τις μέρες επισκέπτονται ένα σημαντικό λατομείο σχιστόλιθου που ανήκεις στον Εσσάντ Μπέη. Το ορυχείο διαθέτει ασύγκριτο πλούτο. Οι επισκέπτες θα ασχοληθούν με εξόρυξη σχιστόλιθου. Οφείλουμε να συγχαρούμε τον Εσσάντ μπέη για τις προσπάθειές του να προσελκύσει το ενδιαφέρον σημαντικών προσώπων στην εκμετάλλευση του λατομείου που θα αποτελέσει καλή πηγή εσόδων για την χώρα. Και να πούμε ότι η οθωμανική γη κρύβει θησαυρούς τους οποίους οι συμπατριώτες μας οφείλουν να αποφασίσουν να εξερευνήσουν και να εκμεταλλευτούν». Τοποθεσία δεν ξέρουμε -ακόμα- αλλά κρατάμε τη χρονολογία και τα ονόματα, και βλέπουμε ότι ο Όσμο Μορίς στις αρχές Ιανουαρίου 1900 αναφέρεται ως Ιδιοκτήτης του ‘Carrieres d’ardoises Oriental’ (Λατομείο ‘Σχιστόπλακες Ανατολής’) και είναι επαρκώς σημαντικός για την JdS ώστε να καταγράφει τα πηγαινέλα του στην πόλη. Στην περίπτωση, οι δουλειές του τον έφεραν από την Ευρώπη, και τον έστειλαν στην Τεργέστη. Τώρα πια έχουμε και το όνομα της εταιρείας που στις 29/3/1900 αναφέρεται πρώτη φορά και σε διαφήμιση. «Στέρεες, κομψές, ελαφρές, ΣΧΙΣΤΟΠΛΑΚΕΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ. Έχω την τιμή να πληροφορήσω τους αρχιτέκτονες και τους επιχειρηματίες της Θεσσαλονίκης ότι ορίστηκα αποκλειστικός εμπορικός αντιπρόσωπος στις Σχιστόπλακες Ανατολής για την κάλυψη κτιρίων -όμοιες με αυτές που χρησιμοποιούνται σε όλη την Ευρώπη. Μπορώ να παρέχω σχιστόπλακες σε διάφορες διαστάσεις και σε τιμές χαμηλότερες από αυτές των βιομηχανικών κεραμιδιών. Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλώ να απευθύνεστε στο γραφείο μου, Στοά Σαού, ν. 4. Αλμπέρ Λεβύ, μηχανικός» Το όνομα του μηχανικού χτυπάει καμπανάκι, αλλά δεν βρέθηκαν παραπάνω στοιχεία, για την ώρα. Είναι, άραγε, συγγενής των Λεβύ της JdS; Και κυρίως: μήπως πρόκειται για τον μηχανικό Λεβύ που μαζί με τον Αρριγκόνι είχαν φτιάξει -λίγα μόλις χρόνια νωρίτερα- τη μαρμάρινη αποβάθρα και τα κιόσκια της; Mήπως, λοιπόν, εκεί βλέπουμε -έστω όχι σε κανονικό κτίριο- την πρώτη χρονικά τέτοια κάλυψη; Ζουμ από τη φωτό ν. 210 του Joseph Pigassou.

Τον Ιούνιο του 1900, προκειμένου να εξασφαλίσει την κανονική ροή των προϊόντων του λατομείου που εκμεταλλεύεται, ο Όσμο Μορίς φτιάχνει δρόμο από την Παπαδιά, όπου βρίσκονται, μέχρι το Γκράντσκο. Οφείλεται αποκλειστικά σε ιδιωτική πρωτοβουλία, γράφει η JdS. Ο Μορίς κατάφερε να γίνει ο δρόμος σύντομα και η εφημερίδα τον συγχαίρει γενικώς για τον τρόπο που εκμεταλλεύεται το λατομείο. Από εδώ μαθαίνουμε ότι οι σχιστόπλακες προέρχονται από την Παπαδιά κοντά στο Γκράντσκο. Δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το λατομείο της φωτογραφίας (AD11-1660) από την συλλογή του P. Albarel, δεν είναι όμως απίθανο να πρόκειται για το ίδιο, καθώς ο Αλμπαρέλ είχε στην κατοχή του φωτογραφίες της ευρύτερης περιοχής. Όπως είδαμε πριν λίγες μέρες [εδώ: https://archive.saloni.ca/1563], σύμφωνα με τη JdS, το πρώτο παράδειγμα τέτοιας στέγης σε μεγάλο κτίριο εμφανίζεται στα τέλη Οκτωβρίου 1900, με υλικά από το “Carrieres d’ardoises orientales” και μνεία στον Όσμο Μορίς.

Λίγες μέρες μετά, δημοσιεύεται διαφήμιση άλλης φίρμας: Oθωμανική Εταιρεία Σχιστόλιθου -Πλάκες στέγης. Οι σχιστόπλακες προτείνονται ιδιαίτερα διότι είναι ιδιαίτερα ελαφρές, πολύ ανθεκτικές και κομψές και προσφέρουν μία ασύγκριτη αρχιτεκτονικά όψη. Από άποψη τιμής, όπως και από άποψη αντοχής, οι σχιστόπλακες ανταγωνίζονται όλα τα υλικά κάλυψης. Για αναλυτικές πληροφορίες, επικοινωνήστε με το γραφείο της Εταιρείας στο Γιλδίζ Χαν, ν.8» Εδώ δεν υπάρχει όνομα αντιπροσώπου, και το γραφείο βρίσκεται σε άλλη διεύθυνση. Ένα μήνα μετά, στις 6-12-1900, η Carrieres d’Αrdoises Οrientales ανακοινώνει ότι απέκτησαν αποθήκη για την πώληση τους. «Το υλικό αυτό είναι έχει πολλά πλεονεκτήματα στην κάλυψη στεγών. Εκτός από αυτό της τιμής, οι σχιστόπλακες είναι πιο ελαφριές απ’ όλα τα συστήματα κάλυψης και πιο ανθεκτικές στον χρόνο. Για κάθε άλλη πληροφορία, απευθυνθείτε στο γραφείο διεύθυνσης, στην Παράλληλη οδό (Βουλγαροκτόνου/νυν Πρ. Κορομηλά) απέναντι από την Μητρόπολη». Και σε αυτήν τη διαφήμιση δεν γράφεται όνομα αντιπροσώπου. Δεν είναι απίθανο, ωστόσο, να αναφέρεται στον χώρο όπου αργότερα βλέπαμε τα «μαρμαράδικα». Σημειώνεται επίσης ότι εκείνη την εποχή, η περιοχή δεν έχει πλήρως ανοικοδομηθεί μετά τη φωτιά του 1890 -η ίδια η Μητρόπολη ακόμα χτίζεται. Στις 20/12/1900, ένα πολύ ενδιαφέρον δημοσίευμα βάζει ξανά στην ιστορία τον Α. Λεβύ. Αφορά μια ‘έμπρακτη’ διαφήμιση του υλικού, που εξασφαλίζει την επίσημη υιοθέτησή του από τον Δήμο. «Μετά από ενδελεχή εξέταση διάφορων συστημάτων στέγης, οι Δημοτικές Αρχές τέθηκαν υπέρ της κάλυψης με σχιστόπλακες, όχι μόνον επειδή είναι ελαφριές και ανθεκτικές, αλλά κυρίως λόγω του κόστους τους. Ένα υπόστεγο ιδιοκτησίας του Δήμου που βρίσκεται στην οδό Βαρδαρίου, καλύφθηκε ήδη με σχιστόπλακες με την φροντίδα του γνωστού αρχιτέκτονα κ. Α. Λεβύ. Το αποτέλεσμα είναι πολύ όμορφο και βοηθά και τους πλέον διστακτικούς να το αποφασίσουν. Εισάγεται, λοιπόν, η στέγαση με σχιστόπλακες. Τόσο το καλύτερο!»

Εδώ έχουμε το εξής θέμα: Μιλάει για την οδό Βαρδαρίου 😊 Εγνατία από Λαγκαδά ως Βενιζέλου). Στα γαλλικά λέει ‘hangar’ που απ’ όσο ξέρω είναι οι μεγάλες αποθήκες/υπόστεγα – συνήθως μακρόστενες. Δεν ξέρω αν ο όρος χρησιμοποιούταν τότε και για άλλες αποθήκες ή ελαφριές κατασκευές (ας πούμε ξύλινα, λυόμενα κλπ). Αφήνω εδώ ως ερώτημα αυτό το χαρακτηριστικό «περίπτερο» στη γωνία της Λαγκαδά, που σίγουρα έχει κάλυψη τύπου λέπι, και όχι κλασική κεραμοσκεπή. Η φωτογραφία βέβαια [από ανάρτηση Α. Σαββόπουλου, ΠΦΘ] είναι πολλά χρόνια αργότερα, το 1915, αλλά σίγουρα υπήρχε και πριν τον Α’ΠΠ. Εδώ βλέπουμε ολόκληρο το σύμπλεγμα με τις «μυτερές» στέγες, σε ζουμ φωτογραφίας του Joseph Pigassou.

Ξαναπιάνουμε την αποδελτίωση: Η διαφήμιση της Οθωμανικής Εταιρείας Σχιστόλιθου, που πρωτοείδαμε τον Νοέμβριο του 1900, συνεχίζει να μπαίνει-και θα συνεχίσει, αποκλειστικά αυτή, μέχρι και τον Αύγουστο 1903. Τον Μάρτιο 1901 ανακοινώνονται αλλαγές στη διοίκηση των Carrieres d’ Ardoises Orientale «των οποίων διευθυντής ήταν ο κ. Όσμο Μορρίς. Λίαν προσεχώς θα δώσουμε πληροφορίες για την νέα διοίκηση». Δεν το κάνουν -ή δεν τις βρήκα. Έναν χρόνο μετά όμως, τον Μάρτιο του 1902, δημοσιεύεται μια ανακοίνωση στα γερμανικά, σύμφωνα με την οποία η φίρμα με την επωνυμία Οθωμανική Εταιρεία Σχιστόλιθου Ζακομπί & ΣΙΑ με έδρα το Γκράντσκο, στον Καζά Κιοπρουλού, έχει εγγραφεί στο εμπορικό μητρώο. Αναφέρει ότι έχει δύο συνεταίρους (Αλμπέρ Ζακομπί και Αύγουστο Σετζ) και ότι ιδρύθηκε την 1 Οκτωβρίου 1901. (Τουλάχιστον αυτά κατάλαβα από την μετάφραση του Γούγλη- παρακαλώ τους γερμανομαθείς να διορθώσουν, αν κάνω λάθος) Το Γκράντσκο το είχαμε δει και στο δημοσίευμα για τον δρόμο που διανοίχτηκε για την άλλη φίρμα (Ardoises Orientales). Οκτώβριος 1908, η τελευταία σχετική ανακοίνωση: Ο Εσσάντ μπέης δηλώνει ότι η Ardoisieres Ottomanes που υφίσταται από το 1899 (ενώ τα παλιά δημοσιεύματα για το 1899 ανέφεραν την Ardoises Orientales) διαλύεται και ότι απαγορεύει στους Ζακομπί και Σετζ την είσοδο στα λατομεία που παραμένουν του Εσσάντ. Τα περί της εκμετάλλευσης/ιδιοκτησίας κλπ μπορεί να μην ξεκαθαρίζονται, μαθαίνουμε όμως ότι παρότι οι διαφημίσεις είχαν σταματήσει το 1903, η φίρμα υπήρχε ως το 1908 Πίσω στο 1904 όταν, με το νέο κτίριο της Οθωμανικής Τράπεζας, έργο των Μπαρούχ και Αμάρ, η οδός Φράγκων αποκτά άλλη μια στέγη ευρωπαϊκού τύπου με φολιδωτή κάλυψη. Στις επαύλεις της περιοχής των Εξοχών, εκεί που κυρίως εμφανίζονται οι πυργοειδείς απολήξεις και οι θόλοι, υπήρξαν αρκετά «φολιδωτά» παραδείγματα και κάλυψη με σχιστόπλακες – τα κλασικά κεραμίδια δεν ενδείκνυνται για τέτοιες κλίσεις. Ενδεικτικά: Η οικία Σεφιγιέ Τελτζή (1906) μέσω του Β. Κολώνας, Η Θεσσαλονίκη εκτός των Τειχών. Δεξιά, ζουμ στον θόλο της ( φωτό: P.de Gigord/Kallimages) Η οικία Νουριγιέ (1906). Αριστερά, το 1907 [P.de Gigord/Kallimages] και λίγο πριν κατεδαφιστεί [Χ.Καμπίτογλου], πάλι μέσω του Β.Κολώνα. Αλλά και σε κάποια μεσοπολεμικά κτίρια του κέντρου – ορισμένα, ευτυχώς, υπάρχουν ακόμα Εδώ βλέπουμε δύο παραδείγματα όπως ήταν το 1976, σε φωτογραφίες από την συλλογή του Θ. Νάτσινα Αριστερά: Μέγαρο Πρεβεδουράκη (1924- σχέδια Λ. Παλαιολόγου) Τσιμισκή με Κ.Ντιλ. Δεξιά: Μέγαρο Φλορεντίν-Γκατένιο [1925 -σχέδια Pleyber & Η. Fernandez], Τσιμισκή με Βενιζέλου

Τμήμα της Αριστοτέλους το 1938-39. Αν δούμε την εικόνα του 1938-9 συγκριτικά με την αντίστοιχη του 2019 υπάρχει μια σημαντική διαφορά (σημειώνεται με κόκκινο βέλος), που μπορεί να μας προβληματίσει. Μπορεί, όμως, και να προκαλέσει κάποια προσπάθεια επεξήγησης, π.χ. ότι η εν λόγω οικοδομή μπορεί να ξανακτίστηκε ή να ανακαινίστηκε. Αν έγινε κάτι τέτοιο, τότε το ερώτημα είναι: πότε και γιατί;;; μήπως μετά το σεισμό του 1978;; Από τον Νίκανδρο Καστανίδη

Facebook: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1011620032660963&id=204212503401724

Δεξιά και αριστερά ένας καθρέφτης των κτισμάτων. Εμφανής η διαφορά του τότε με το σήμερα. Η ίδια λεπτομέρεια σε μια φωτογραφία μεταγενέστερη του 1938-9, πιθανόν της δεκαετίας του 1950 Η ίδια λεπτομέρεια σε μια φωτογραφία προγενέστερη του 1938-9, του 1933 Από την απέναντι μεριά οι εξώστες έχουν κρατήσει την πρώτη μορφή της αρχιτεκτονικής τους.

Facebook: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1013420572480909&id=204212503401724

Από το ίδιο σημείο που είδαμε χθες, δύο χρόνια αργότερα, το 1943, ακόμη μια λήψη. Οι φθορές στο σοβά του σπίτιού είναι περισσότερες, ο ένοικος στο 103 προβάλλει στην αυλόπορτα και ανταλλάσσει μια ματιά με τους περίεργους γερμανούς στρατιώτες που έφτασαν μέχρι τον δρόμο του. Απ. Παύλου 39 σήμερα To κάδρο πιάνει από πιο πάνω σε σχέση με την προηγούμενη, ο μαντρότοιχος υπάρχει ακόμη, όπως και το διπλανό σπιτάκι, όπως και τα κολονάκια πιο πάνω. Αυτός ο μαντρότοιχος, την δεκαετία του 50 θα αντικατασταθεί με μια περιποιημένη περίφραξη. Το σπιτάκι όμως διατηρείται. Στα κολονάκια που είδαμε ήδη ακόμη από την κατοχική και στις επόμενες, 30 χρόνια μετά σταμάτησε η Άννα Δαμιανίδη και φωτογράφισε το υπόλοιπο της ανηφόρας της Απ. Παύλου. Το χαμηλό δεξιά και το διώροφο πιο πάνω είναι στις δυο μεριές της οδού Αχιλλέως. Η εικόνα που δείχνει η Google με αυτά ακριβώς τα σπίτια. Η Αχιλλέως με το κόκκινο βέλος

Facebook: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1013300879159545&id=204212503401724

Απ. Παύλου 103 τότε, σήμερα 39, λίγο πιο κάτω από την Αχιλλέως. Ήλιος με δόντια, ένα πρωινό της κατοχής

Η φωτογραφία αυτή κυκλοφορεί εδώ και χρόνια στις σχετικές σελίδες. Μπορεί να μην συζητήθηκε τόσο όσο το Περσικό Προξενείο, πάντα όμως αναφερόταν ως «μεγάλο πρόβλημα». Καιρός να προτείνουμε -με αρκετή ασφάλεια- τη λύση του.

Από την Μάρα Νικοπούλου

Facebook: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1012206695935630&id=204212503401724

Παιδιά που παίζουν και μια γυναίκα με εβραϊκή φορεσιά μπροστά από ένα σπίτι με αριθμό 13. Το σπίτι έχει στεγασμένη βεράντα και στρογγυλεμένες γωνίες στη στέγη -κάτι που έχουμε δει σε λίγα ακόμα κτίρια της πόλης, αλλά κάπως περισσότερες φορές σε πόλεις της Δυτ. Μακεδονίας. Γι’ αυτό ίσως, είχε ακουστεί και η άποψη ότι δεν βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη. [Πηγή: Χρ. Ζαφείρης, Θεσσαλονίκης Εγκόλπιον]

Μέχρι που ένα σκίτσο που αναρτήθηκε από τον κ. Φωτιάδη στην Α.Θ. πριν μερικά χρόνια επιβεβαίωσε ότι όντως βρισκόταν εδώ.

Τα περισσότερα κτίρια με τέτοιες στέγες και βεράντες βρίσκονταν σχετικά κοντά στην Εγνατία, ανάμεσα στην Αγ. Σοφίας και την Καμάρα. Κάτι που δεν ταίριαζε με το φόντο. Ωστόσο, μια συντροφιά από σπίτια με παρόμοιες βεράντες βρισκόταν κοντά στους Αγ. Απόστολους, όπως παρατήρησε ο Στάθης Ασλανίδης στο πανόραμα του P. Zepdji (1873).

H περιοχή δεν κάηκε το 1917, και στην αεροφωτό του 1918 βλέπουμε ότι η οδός Κάλβου ταιριάζει -ακόμα και το σπίτι στο τέλος του δρόμου, με τη μεγάλη μάντρα και το σαχνισί.

Παράλληλα, ένα διάγραμμα του 1939 για την οδό Κάλβου δίνει, εκτός από το σχέδιο του κτιρίου με τα παράσπιτα μπροστά του, και εβραϊκά ονόματα ιδιοκτητών.

Πριν δύο χρόνια, οι κολώνες της βεράντας του μισογκρεμισμένου πια σπιτιού στην κατοχική φωτό που είδαμε λίγο νωρίτερα μάς ξαναέστειλαν στην Κάλβου.

Και εκεί κλείνει, με την συνέχεια της κατοχικής φωτό που βγήκε χτες σε δημοπρασία και επίσης είδαμε πριν λίγο. Πάνω από τα μπροστινά σπίτια περνάει η Ολύμπου. Η πολυκατοικία της βορειοδυτικής γωνίας στη θέση του παλιού αρχοντικού, από την πλευρά της Κάλβου έχει ακόμα τον αριθμό 13.

Η πρώτη φωτογραφία (πριν δυο χρόνια) μας οδήγησε στο σημείο, αλλά ψάχναμε περισσότερες αποδείξεις. Η δεύτερη μάς τις εξασφάλισε. Κάλβου και Ολύμπου γωνία.

Από την Μάρα Νικοπούλου

Facebook: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1012071599282473&id=204212503401724

Η πρώτη κατοχική φωτογραφία, που μας είχε βάλει σε υποψίες. Η δεύτερη που μας έδωσε μια καλύτερη εικόνα της διπλανής μεσοπολεμικής πολυκατοικίας. Η ένωση των δύο μας δίνει μια πληρέστερη εικόνα αυτού του σημείου την περίοδο της κατοχής Η πολυκατοικία υπάρχει και σήμερα. Παλιότερα Δόμπολη, σήμερα Ολύμπου 7 Η πλευρά της Κάλβου δίνει πολύ καλύτερα τις λεπτομέρειες του γωνιακού μαγαζιού. Αριστερά με κόκκινο πλαίσιο η θέση του παλιού σπιτιού, με πράσινο η θέση της πολυκατοικίας. Ολύμπου με Κάλβου.